Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:01:50Z
dc.date.available2013-03-12T13:01:50Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-05-31en_US
dc.identifier.citationAndersen, Lise Skar. Seniorer i arbeidslivet. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30676
dc.description.abstractTema for oppgaven og problemstilling Denne oppgaven tar for seg temaet seniorer i arbeidslivet. Med tanke på at det stadig blir flere eldre mennesker i Norge er det et ønske om at flere skal stå i jobb lenger enn i dag. Det har blandt annet kommet en ny pensjonsreform som tredde i kraft i 2011. Det kan sies at denne reformen har en økonomisk oppfordring om å stå i arbeid til man er 67 år eller eldre, fordi pensjonsutbetalingene vil reduseres dersom man velger å pensjonere seg tidligere. Samtidig må forholdene legges til rette fra arbeidsplassen sin side dersom seniorene skal ha mulighet til å bli værende i arbeid. I forbindelse med utvikling av ny teknologi og kunnskap er det ofte behov for ny kompetanse på arbeidsplassen. Dersom seniorene skal kunne forbli i arbeid er de ofte avhengig av å få tilgang til denne kompetanseutviklingen på lik linje med andre medarbeidere. Ved bruk av Nordhaug sin teori om kompetanseutvikling, samt tidligere forskning på området knyttet til seniorer, er oppgavens problemstilling følgende: hvordan kan kompetanseutvikling være med å bidra til at seniorene står i jobb så lenge som mulig. For å finne ut av dette vil jeg benytte følgende forsknngsspørsmål: 1. Hvordan tilbud får seniorene i bedriften om å delta på kompetanseutvikling? 2. Hva er seniorenes holdninger til kompetanseutvikling og hva motiverer de til å delta Metode og data Denne oppgaven har benyttet seg av kvalitativ tilnærming for å innhente informasjon. Jeg har brukt intervju som metode, med en intervjuguide som har vært semistrukturell. Undersøkelsen er en komparativ studie der representanter fra to ulike bedrifter har deltatt. I tillegg er funnene satt opp mot resultater fra tidligrere forskning og teori. Undersøkelsen har blitt utført i to bedrifter. Den ene bedriften representerer privat sektor og er en IT-bedrift. Den andre bedriften kommer fra offentlig sektor og og er et helseforetak. Alt i alt er det seks informanter. To av informantene representerer ledelse og opplæring i bedriftene, mens de fire siste er seniorer over 55 år. Resultater I dette avsnittet vil hovedfunnene for det første forskningsspørsmålet bli presentert. Det viser seg at samtlige seniorer opplever å få tilbud om kompetanseutvikling på arbeidsplassen. Det var ingen av seniorene som opplevde diskriminering på dette området. Der det var forskjeller i tilbud som yngre kollegaer og seniorer fikk var hovedtendensen at dette var kompetanse seniorene allere besittet og derfor hadde de ikke det samme behovet for den kompetanseutviklingen. En utfordring i begge bedriftene var muligheten til å delta på de tilbudene som fantes. Ikke fordi de ikke fikk tilbudet om det, men fordi det ofte var behov for å bruke arbeidstiden på andre oppgaver. Dette førte til at man i noen grad måtte bruke fritiden sin dersom man ønsket å gjennomføre en del av kompetanseutviklingen. På grunn av begrenset med tid og ressurser har mange bedrifter valgt å satse på e-læring, slik begge bedriftene i undersøkelsen også har gjort. Innføringen av e-læring samt bruk av data til å utføre arbeidsoppgaver i det daglige slo negativt ut hos seniorene i helseforetaket. I motsetning til i IT-bedriften var det mange seniorer som ikke hadde den metakompetansen som de fleste har i dag i forhold til bruk av data. Dette førte til at noen seniorer prøvde å skjule problemet ved å bytte arbeidsoppgaver med yngre kollegaer så de slapp å bruke datamaskinen selv. I tillegg ble det vanskeligere å få informasjon om kompetanseutviklingstilbud og delta på e-læringskurs fordi de ikke visste om det eller ikke hadde nok kunnskap til å finne informasjonen de trengte gjennom datamaskinen. Dermed ble det en utfordring å tilegne seg ny kompetanse for disse seniorene. Selv om tilbudet var der hadde de ikke kompetanse nok til å benytte seg av det i praksis. Dette stemmer overens med tidligere forskningsresultater som viser at en del seniorer ikke behersker IKT, og at dette kan være en medvirkende årsak til at de velger å pensjonere seg. Dette avsnittet tar for seg det andre forskningsspørsmålet oppgaven har sett på, nemlig seniorenes holdninger til kompetanseutvikling og deres motivasjon for å delta på dette. Alle seniorene i denne undersøkelsen hadde deltatt på ulike tilbud om kompetanseutvikling i 2011. Samtidig var det forskjell i hvor ofte de deltok. På spørsmål om hvorfor de deltok svarte samtlige av seniorene at de gjorde det for å kunne utføre en god jobb på arbeidsplassen. I avsnittet som omhandler tidligere forskning har det vist seg at motivsjonen for å fortsette å jobbe er at arbeidsplassen fremdeles har behov for den kompetansen som senioren besitter. Ved å delta på komptanseutvikling vil man antakelig vis kunne bli i arbeid enda lenger fordi man har kompetanse som arbeidsplassen har behov for. I tillegg svarer seniorene i IT-bransjen at de også deltar for sin egen del. De opplever seg selv som kompetente samtidig som andre anser dem som kunnskapsrike. Dette kan henge sammen med selvrealisering og behov for annerkjennelse.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSeniorer i arbeidslivet : Tilbud om kompetanseutvikling og motivasjon for å deltaen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-09-11en_US
dc.creator.authorAndersen, Lise Skaren_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Andersen, Lise Skar&rft.title=Seniorer i arbeidslivet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-32171en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo165680en_US
dc.contributor.supervisorLeif Christian Lahnen_US
dc.identifier.bibsys122597273en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30676/2/PDFxLisexSkarxAndersenx-xmasteroppgavex2012.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata