Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:02:48Z
dc.date.available2013-03-12T13:02:48Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-11-25en_US
dc.identifier.citationKristiansen, Tone-Line. Læring i team. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/30543
dc.description.abstractProblemområde/problemstilling Tema for masteroppgaven er ”læring i team”. Det finnes mange teorier om team, men lite eksplisitt om læring i team. Samtidig strukturere flere kunnskapsorganisasjoner arbeidet i team. Kunnskapsorganisasjoner kan kjennetegnes ved at kunnskap er både input og output. Det er menneskene i kunnskapsorganisasjonen som skal produsere, vedlikeholde og videreutvikle kunnskap for å oppnå målet om verdiskapning. Læring er derfor viktig i kunnskapsorganisasjoner, fordi læring henger sammen med tilegnelse av kunnskap. Formål med oppgaven er å "evaluere" et utvalg eksisterende teamteorier, og forsøke utvikle disse ved å fokusere på læring i team. Gjennom å belyse problemstillingen teoretisk og empirisk håper jeg å komme med et bidrag til teamforskningen som kan være en begynnelse på å integrere læringsaspektet i team. Med dette utgangspunkt drøftes følgende problemstilling: Hva kan fremme læring i team? Metoder og kilder Det teoretiske rammeverket jeg har brukt for å belyse problemstillingen, er i sin opprinnelige form i stor grad ikke utviklet spesifikt for å se på temaet læring i team. Siden det ikke finnes teori som eksplisitt tar for seg dette, tar jeg for meg læringsteori og et utvalg eksisterende teamteorier. Konteksten for team er i en kunnskapsorganisasjon. Læringsteorien som benyttes er i et systemisk- og organisasjonslæringsperspektiv. Først blir teamteori og læringsteori utdypet, så blir disse sett opp mot team- og læringsperspektivet for å belyse problemstillingen. For å få et tredje perspektiv på problemstillingen brukte jeg en kunnskapsorganisasjon som case. Empirien er foretatt gjennom kvalitative halvstrukturerte intervju blant ansatte i team. Teoridelen blir videre testet ut fra særtrekk i teorien opp mot empiriske funn, med mål om å belyse problemstillingen og tilføre nye dimensjoner som teorien ikke tar for seg. Resultater/hovedkonklusjoner Læring i team kan fremmes gjennom at det gis muligheter for det Qvortrup (2004) kaller knowledge enabling, altså ”rom”, fysisk og psykisk, som kan fremme prosesser som muliggjør refleksjon, perspektivtaking og hindre opplevelse av gitte sannheter. Å organisere i team kan støtte opp under disse prosessene, men samtidig må teamet føle trygghet og åpenhet. Organisasjonen må se på når det er hensiktsmessig å organisere i team ut fra arbeidsoppgaver, kunder og hva slags resultat de ønsker. Selve arbeidsoppgavene kan fremme læring, dersom de er krevende. Å organisere i team der teammedlemmene opplever støtte og hjelp fra mer erfarne kan utvide læringspotensialet. Organisasjonen må ha et bevisst forhold til hvorfor de vil organisere i team, og bygge opp støttesystemer som kan fremme en kultur for læring. Ved å evaluere et utvalg eksisterende teorier opp mot empiriske funn gjennom å teste særtrekk ved teori, fant jeg at særtrekk fra teori kan delvis vise hva som kan fremme læring i team. Samtidig har empiriske funn vist motstridende og mer nyanserte dimensjoner ved begreper enn teamteorien. Ved å se på problemstillingen ut fra teori og empiri fant jeg nye dimensjoner ved temaet ”læring i team”. Dette kan være med på å utvikle nye aspekter rundt temaet. Samtidig er det viktig å huske at dette studiet kun omhandler ett case. Det er ikke mulig å generalisere dette resultatet over på andre kunnskapsorganisasjoner, og det vil heller ikke være i tråd med valg av metode for studiet. For å videreutvikle læringsaspektet i team, bør det forskes videre på emnet, både i andre kunnskapsorganisasjoner og ved å benytte ulike metoder.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleLæring i team : "Når andre spør, så ser jeg jo på en måte hva jeg har lært"en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-03-04en_US
dc.creator.authorKristiansen, Tone-Lineen_US
dc.subject.nsiVDP::280en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kristiansen, Tone-Line&rft.title=Læring i team&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-26829en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo108825en_US
dc.contributor.supervisorTerje Grønningen_US
dc.identifier.bibsys111944864en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30543/2/Masteroppgavenxorginal.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata