Abstract
Samarbeid underveis i tilbakeholdssaker antas å være av sentral betydning, både for utfallet og for brukerens, sosialtjenestens og institusjonens opplevelse av prosessen. Tematikken er lite omhandlet i den forskning som er foretatt på feltet. Denne oppgaven ser på hvilke faktorer som kan fremme/hemme en god samarbeidsprosess mellom sosialtjenesten og institusjonen underveis i en plassering etter Lov om sosiale tjenester § 6-2. Informanter fra sosialtjenesten i kommunen og fra en institusjon utpekt av helseforetaket til å skulle ta imot pasienter etter denne bestemmelsen er intervjuet. Resultatet viser et behov for at det ryddes i ansvarsforholdene underveis i en sak om tilbakehold. Det knytter seg en usikkerhet sosialtjeneste og institusjon i mellom, i forhold til hvem som innehar hvilken rolle og funksjon underveis i perioden på tilbakehold. Det uttrykkes fra informantene ved institusjonen behov for en oversikt over hvilke tilbud sosialtjenesten disponerer i forhold til egne kommunale tiltak og informantene fra kommunene uttrykker behov for innsikt i institusjonens faglige tilbud. Sentrale forutsetninger for utvikling av et godt samarbeid organisasjonene i mellom er ikke fullt ut på plass, og faren er at en helhetlig og sammenhengende prosess blir oppstykket og delt. Det viser seg at sosialtjenesten kan være helt fraværende underveis i selve plasseringen, og at institusjonen mer eller mindre er overlatt til seg selv for å fylle tiden i tilbakeholdsperioden.
Det fremstår videre et behov for tiltak på personnivå for de ansatte, som kan bygge opp under og fremme samarbeidet i den konkrete sak om tilbakehold på en slik måte at det kan betegnes som et tverrfaglig/tverrprofesjonelt samarbeid, og ikke hovedsakelig være flerfaglig preget som det gis uttrykk for å være i dag.
Det samarbeidet som skjer mellom sosialtjeneste og institusjon i dag, etableres etter at selve plasseringen er foretatt og dreier seg om å organisere selve innsatsen aktørene imellom innenfor hver av deres ansvarsområder.
Det er gjennom analysen i undersøkelsen identifisert tre temaer som anses betydningsfulle for samarbeidet mellom sosialtjeneste og institusjon i en sak om tilbakehold; kontakt, forutsigbarhet og realistiske forventninger. De funn som er gjort presenteres innenfor disse hovedoverskriftene og med bakgrunn i funnenes implikasjon for teori og praksis foreslås det fem konkrete tiltak som anses å kunne styrke samarbeidet: utarbeidelse av en handlingsveileder for samarbeid, gjennomføring av kompetanseheving innen metoden tverrfaglig samarbeid, at man beveger seg fra utarbeidelsen av en flerfaglig tiltaksplan og epikrise til utarbeidelse av et fellesfaglig dokument, utarbeidelse av verktøy for evaluering og at det foretas en gjennomgang og eventuelt en utvidelse av fylkesnemnda sin funksjon.