• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det medisinske fakultet
  • Profesjonsstudiet medisin
  • Kunnskapshåndtering, ledelse og kvalitet
  • View Item
  •   Home
  • Det medisinske fakultet
  • Profesjonsstudiet medisin
  • Kunnskapshåndtering, ledelse og kvalitet
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opplæring i inhalasjonsteknikk for barn med astma : - Et kvalitetsforbedringsprosjekt i allmennpraksis

Bjarvin, Andrea; Ragnum, Christine Bull; Aalen, John; Antonsen, Lars Prag; Malhi, Amandeep Kaur; Røeggen, Torhild Isachsen
Master thesis, Group thesis
View/Open
K12_H06_KLoK_oppgave.pdf (1.380Mb)
VEDLEGG-gruppeK12.pdf (569.8Kb)
Year
2011
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-30217

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Kunnskapshåndtering, ledelse og kvalitet [390]
Abstract
Bakgrunn

Under utplassering i allmennpraksis opplevde vi ulik kvalitet på opplæring i bruk av inhalasjonsmedisiner hos barn. Korrekt inhalasjonsteknikk har stor betydning for behandlingens effekt. Vi har derfor valgt å lage et kvalitetsforbedringsprosjekt med målsetning om å forbedre inhalasjonsteknikk hos barn under 12 år med astma i en allmennpraksis på Østlandet.

Kunnskapsgrunnlag

Det er i randomiserte kontrollerte studier vist at inhalasjonsteknikk er viktig for sykdomskontroll og at opplæring fører til bedre inhalasjonsteknikk. Det mangler imidlertid studier som viser direkte sammenheng mellom opplæring i inhalasjonsteknikk og sykdomskontroll. Det er vist i flere systematiske oversikter at pasientopplæring har positiv effekt på astma, men det er uklart i hvilken grad dette kan tilskrives inhalasjonsteknikk. Internasjonale retningslinjer som UpToDate og Best Practice anbefaler opplæring i inhalasjonsteknikk for astmapasienter.

Tiltak, kvalitetsindikator og metode

Vi har valgt tiltak som skal bedre inhalasjonsteknikk hos pasientene og heve kompetansen blant helsesekretærene. Dette gjøres primært gjennom opplæring i inhalasjonsteknikk av foreldre og barn. Resultatindikatoren er andelen pasienter med full score på test for inhalasjonsteknikk fire uker etter opplæring. Prosessindikatoren er andelen av barn under 12 år med astma som får opplæring i inhalasjonsteknikk.

Organisering og ledelse

Vi ønsker å danne en arbeidsgruppe bestående av legen med lederansvaret og de to hovedansvarlige helsesekretærne. Vi vil legge vekt på å skape et eierforhold blant de direkte involverte og de som ellers berøres, for å skape minst mulig motstand i praksisen.

Vurdering

Vår endelige konklusjon at prosjektet med fordel kan gjennomføres. Det er gode indikasjoner på at det foreligger et betydelig forbedringspotensial. Kunnskapsgrunnlaget anses tilstrekkelig. Tiltakene er gjennomførbare, trygge, rimelige og medfører relativt små endringer i praksisen. En ulempe er at prosjektet krever en del ekstraarbeid for helsesekretærene.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy