Abstract
Bakgrunn
Under utplassering i allmennpraksis opplevde vi ulik kvalitet på opplæring i bruk av inhalasjonsmedisiner hos barn. Korrekt inhalasjonsteknikk har stor betydning for behandlingens effekt. Vi har derfor valgt å lage et kvalitetsforbedringsprosjekt med målsetning om å forbedre inhalasjonsteknikk hos barn under 12 år med astma i en allmennpraksis på Østlandet.
Kunnskapsgrunnlag
Det er i randomiserte kontrollerte studier vist at inhalasjonsteknikk er viktig for sykdomskontroll og at opplæring fører til bedre inhalasjonsteknikk. Det mangler imidlertid studier som viser direkte sammenheng mellom opplæring i inhalasjonsteknikk og sykdomskontroll. Det er vist i flere systematiske oversikter at pasientopplæring har positiv effekt på astma, men det er uklart i hvilken grad dette kan tilskrives inhalasjonsteknikk. Internasjonale retningslinjer som UpToDate og Best Practice anbefaler opplæring i inhalasjonsteknikk for astmapasienter.
Tiltak, kvalitetsindikator og metode
Vi har valgt tiltak som skal bedre inhalasjonsteknikk hos pasientene og heve kompetansen blant helsesekretærene. Dette gjøres primært gjennom opplæring i inhalasjonsteknikk av foreldre og barn. Resultatindikatoren er andelen pasienter med full score på test for inhalasjonsteknikk fire uker etter opplæring. Prosessindikatoren er andelen av barn under 12 år med astma som får opplæring i inhalasjonsteknikk.
Organisering og ledelse
Vi ønsker å danne en arbeidsgruppe bestående av legen med lederansvaret og de to hovedansvarlige helsesekretærne. Vi vil legge vekt på å skape et eierforhold blant de direkte involverte og de som ellers berøres, for å skape minst mulig motstand i praksisen.
Vurdering
Vår endelige konklusjon at prosjektet med fordel kan gjennomføres. Det er gode indikasjoner på at det foreligger et betydelig forbedringspotensial. Kunnskapsgrunnlaget anses tilstrekkelig. Tiltakene er gjennomførbare, trygge, rimelige og medfører relativt små endringer i praksisen. En ulempe er at prosjektet krever en del ekstraarbeid for helsesekretærene.