Abstract
Bakgrunn: Mange medisinstudenter opplever å få for lite tilbakemelding under utplassering i allmennpraksis. Vi ønsket å finne ut om strukturerte tilbakemeldinger fra pasientene var et nyttig hjelpemiddel for studenter og veiledere.
Materiale og metode: Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin ved Universitetet i Oslo inviterte medisinstudenter utplassert i allmennpraksis våren 2005 til å delta. Spørreskjemaet bestod av åtte spørsmål om konsultasjonen. Veileder og student vurderte nytteverdien av evalueringsformen. Skjemaene ble analysert statistisk. Fokusgrupper av studenter diskuterte bruken av pasientevalueringsskjemaene før og etter utplasseringen.
Resultater: 648 pasienter fylte ut skjema etter 36 studenters selvstendige konsultasjoner. 63 konsultasjoner ble vurdert av både pasient, en observerende praksisveileder og studenten selv. Pasientene skåret åtte tema fra 4,4 til 5,0 i gjennomsnitt, der 5,0 var beste resultat. Ved observerte konsultasjoner var veiledernes evaluering ikke signifikant forskjellig fra pasientenes på seks av åtte tema. Veilederne skåret lavere for ett tema ("klinisk undersøkelse") og høyere for et annet ("brukt vanskelige ord og uttrykk"). Studentenes selvevaluering var signifikant lavere på sju av åtte temaer. Studenter og veiledere gav uttrykk for blandete erfaringer mer spørreskjemaet. Studentene mente skjemaene kunne bidra til bedre tilbakemelding fra veileder eller til å få flere selvstendige konsultasjoner.
Fortolkning: Pasienter og veiledere gav studentene svært høye skårer, mens studentene skåret egne prestasjoner lavere. Evalueringsskjemaene kan hjelpe studentene til å forme praksisperioden slik at de får bedre tilbakemeldinger på sine konsultasjoner.