Abstract
Denne hovedfagsoppgaven er skrevet i essayets form. Teksten baserer seg på en kvalitativ tilnærming til temaet, med vekt på studentens subjektive erfaring i tråd med fenomenologisk vitenskapstradisjon.
Problemstillingen, eller tekstens hovedprosjekt er å reflektere rundt studentens møter med utviklingshemmede og utforskende fortolke erfaringer fra disse møtene. En grunnleggende antagelse for refleksjonene knyttes til vår evne til å møte utviklingshemmede med sensitivitet og åpenhet.
Studenten problematiserer og reflekterer rundt fenomener som kan hindre forståelse og gjensidighet mellom utviklingshemmede og menneskene rundt dem. Erfaringene som fortolkes beveger seg gjennom sanselige opplevelser fra møter med enkelte utviklingshemmede, til refleksjoner rundt erfaringer knyttet til et gruppeintervju med utviklingshemmede informanter. Temaet for intervjuet hadde tilknytning til studentens arbeid som tilrettelegger i et råd for utviklingshemmede og mange av tekstens refleksjoner og deltema er knyttet til erfaringer fra dette arbeidet.
Metodisk er både utforskningen og teksten strukturert som en sirkulære montasje. Studenten har tenkt seg møter mellom utviklingshemmede og andre som kjernen i sirkelen. Videre legges det til grunn at i hvert møte vil deltakernes fortolkning av situasjonen og hverandres ytringer, gi føringer for om det som skjer åpner for forståelse og utvikling eller om deltakerne ikke får tak i hverandres prosjekter. Denne sirkulære forståelsen av samhandling bidrar til at fokus blir rettet mot det som foregår mellom menneskene og særlig resurspersonenes fortolkninger og handlingsvalg. Sirkelen utvides gjennom å innlemme stadig flere beskrivelser av situasjoner og ulike teoretiske perspektiver som kan by på flere tolkninger av fenomenene. Det er også søkt å utvide sirkelen fra refleksjoner rundt erfaring fra sanselige møter mellom utviklingshemmede og andre på et trivielt nivå, til betraktninger rundt fenomener som belyser samhandling mellom utviklingshemmede og andre på et politisk nivå.
Teorier fra ulike fagfelt blir benyttet og studenten forsøker å forholde seg dialogisk og reflekterende til etisk filosofi, sosiologisk teori rundt maktforhold og kommunikasjonsteori, i håp om å skape økt forståelse.
Gjennomgående er studenten opptatt av å løfte fram flere mulige tolkninger og teorier på fenomen som kan bidra til at utviklingshemmede muligens ikke blir møtt med tilstrekkelig ydmykhet og lydhørhet i forhold til god etisk praksis.