Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:22:17Z
dc.date.available2016-12-21T23:30:38Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-10-31en_US
dc.identifier.citationBjørdal, Jan T.. "...de burde lære mer om tverrfaglighet i utdanningen". Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/28447
dc.description.abstractHensikt: Få en bedre forståelse av tverrprofesjonelle helse- og sosialfagstudenters kunnskaper om hverandre gjennom kvalitative analyser av hvordan de samtalte om sine erfaringer med oppfølging av pasienter innlagt ved en somatisk sykehusavdeling. Bakgrunn: Tverrprofesjonelt samarbeid blir etterspurt i offentlige dokumenter nasjonalt og internasjonalt. Forskningen på området viser en usikker effekt om ulike former for tverrprofesjonell utdanning og praksis virker etter intensjonene. Helse- og sosialfaglige studenter ved høyskolene utdannes til en kompleks arbeidshverdag. I prosjektet Tverrprofesjonell klinisk praksis (TKP), som studentene deltok i, ble følgende spørsmål reist: Hvilket tverrfaglig læringsutbytte får studentene fra sitt møte med en sykehus praksis? Og hvordan kan prosjekter som Tverrprofesjonell Klinisk Praksis (TKP) bidra til at studentene lærer mer om hverandre, av hverandre og med hverandre? Metode: To tverrprofesjonelt sammensatte semistrukturerte fokusgruppeintervju, en gruppe med fire studenter og en med seks studenter. Studentene som deltok var sykepleiestudenter, ergoterapeutstudenter, fysioterapeutstudenter og sosionomstudent. Resultat: Funnene fra analysene tyder på at samtalene studentene har om sitt tverrprofesjonelle samarbeid fremstår som umodne. Stereotypier om og av hverandre opprettholdes i løpet av samtalene, og ved noen anledninger kan det virke som de negative stereotypiene også forsterkes. Konklusjon: Det er et stort behov for mer forskning rettet mot hvordan det kan legges til rette for at studentene kan få tilstrekkelig med erfaring med tverrprofesjonelt samarbeid ved utdanningene. På den måten kan studentene ha et bedre utgangspunkt før de skal ut i praksis. Samtidig kan funnene tyde på at det med fordel kan legges til rette for en meningsfull tverrprofesjonell studentrefleksjon i praksis, hvor målet kan være å begrense konsekvensene de negative stereotypier virker å ha for studentenes tverrprofesjonelle læringsprosess. Funnene reiser med andre ord kritiske spørsmål om hvor godt forberedt studentene er til å møte og samarbeide med andre profesjoner i sine praksisperioder. Men siden denne studien kun bygger på to fokusgrupper med ti studenter totalt, er det ikke grunnlag for å generalisere funnene til andre kontekster, uten av det er gjennomført en nøye vurdering av analysens troverdighet med tanke på overførbarhet til andre lignende student kontekster. Nøkkelord: Tverrprofesjonell student praksis, fokusgrupper, stereotypiernor
dc.description.abstractABSTRACT Purpose: To investigate how an inter-professional group of health- and social care students conversed about their experiences with patient care in a hospital setting. The question addressed in this study is how collaborative projects like Inter-professional Clinical Practice (ICP) can contribute to students` learning about each other, from each other and with each other. Background: Inter-professional collaboration initiatives seem to be increasingly in demand when reading government publications. At the same time most research demonstrates an uncertain effect whether different forms of inter-professional education and practice achieve their goals with regard to their intentions. Students in health- and social care are educated into a complex social practice. Method: Two inter-professional semi-structured focus-group interviews, one group with four students and one with six students. The students who participated were nursing, physiotherapy, social work and occupational therapy students. Results: The analyses showed that some of the students` conversations about their inter-professional collaboration seemed somewhat immature. Stereotyping about each other’s professions was sustained, and on occasion negative stereotyping views even appeared to be strengthened. Conclusion: There is a need for further research into how inter-professional education and practice can best serve to educate students. The findings point to a need for students to experience more meaningful inter-professional collaboration, in order to limit the impact of negative stereotypes on the inter-professional learning process. Questions are raised about how well prepared students are before engaging in inter-professional collaboration in their internships. But since only two focus-groups comprising ten students were studied, there is no concrete basis for generalisation without a careful assessment of the result before applying it to other, similar student contexts. Keywords: Inter-professional student practice, focus-groups, stereotypeseng
dc.language.isonoben_US
dc.title"...de burde lære mer om tverrfaglighet i utdanningen" : Helse- og sosialfagstudenters samarbeidserfaringer med tverrprofesjonell sykehuspraksisen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-12-21en_US
dc.creator.authorBjørdal, Jan T.en_US
dc.subject.nsiVDP::800en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bjørdal, Jan T.&rft.title="...de burde lære mer om tverrfaglighet i utdanningen"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-30060en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo139275en_US
dc.contributor.supervisorLisbeth Thoresenen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/28447/2/Bjxrdal_Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata