Sammendrag
Formål: Denne hovedoppgaven er skrevet innenfor rammen av den nasjonale planen for etablering av undervisningssykehjem. Studiens hensikt er tredelt: Å utvikle et egnet forskningsinstrument for kartlegging av kompetanse og kompetansebehov blant hjelpepleiere på sykehjem, å anvende dette for å undersøke hvilken kompetanse som faktisk eksisterer hos hjelpepleiere på sykehjem og å kunne fastslå hvilken kompetanse som må styrkes for å imøtekomme samfunnets krav til kvalitet på pleie- og omsorgstjenestene.
Teori: Den teoretiske del av studien omfatter en beskrivelse av kunnskapsformer og kompetanse-begreper som danner grunnlaget for kvalitet på pleie- og omsorgstjenester på sykehjem og for hjelpepleierne som yrkesgruppe. Studien tar også utgangspunkt i kvalitetsforskrifter og retningslinjer vedrørende grunnleggende behov i eldreomsorgen.
Metode: Den empiriske delen av studien består av en spørreundersøkelse blant hjelpepleiere ved det utvalgte undervisningssykehjemmet ved hjelp av et standardisert spørreskjema. Utviklingen og evalueringen av forskningsinstrumentet utgjør en sentral del av oppgaven.
Resultater: De fleste hjelpepleiere ved det utvalgte sykehjemmet har lang arbeidserfaring. De er stort sett fornøyde med sin kompetanse og med den hjelpen de kan gi beboerne. De gir allikevel uttrykk for behov for økt kunnskap om psykiske problemer og sykdommer hos eldre og virkninger og bivirkninger av medikamenter. Sammenlignet med kravene til kvalitet i pleie- og omsorgstjenestene nedfelt i Stortingsmelding nr 50 viser det seg at kompetansen må styrkes også på områder som kommunikasjon med aldersdemente og deres pårørende, verdig livsavslutning, etikk og rehabilitering.
Konklusjon: Forskningsinstrumentet har vist seg egnet til å måle kvantitative sider ved kompetansebegrepet som ferdigheter og kunnskaper knyttet til grunnleggende pleie- og omsorgsoppgaver. Aspekter som kritisk tenkning og refleksjon krever en annen og mer kvalitativ tilnærmingsmåte. Hjelpepleierne trenger økt kompetanse for å mestre det komplekse sykdomsbilde som preger dagens eldreomsorg. Det anbefales et kompetanseutviklingsprogram med hovedfokus på eldres sykdommer, psykiske problemer hos eldre, etikk og kommunikasjon.
Purpose: This thesis is written as part of the national plan for the establishment of teaching nursing homes. The goal of the study is threefold: to develop an appropriate research tool for assessment of competence among licensed practical nurses in nursing homes, to apply this tool to examine competence among LPN's, and to propose which competence needs strengthening in order to meet society's demands for high quality nursing services.
Theory: The theoretical framework of the study is based on descriptions of forms of knowledge and notions of competence which form the basis for quality in nursing and caring services in nursing homes, and for practical nursing as a vocation. The study is also based on quality regulations and guidelines pertaining to basic needs among the elderly.
Methods: The empirical section of the study consists of a survey of LPN's at one nursing home, using the developed questionnaire. The development and evaluation of the research tool comprise a major part of the thesis.
Results: Most of the practical nurses at the nursing home have had long work experience. They were on the whole satisfied with their competence and with the help they provided to the residents. They did, however, express the need for more knowledge of psychological problems and illnesses among the elderly, and of the effects and side effects of medications. Compared to the quality requirements for nursing care services as put forth in the governmental report "Stortingsmelding no. 50", it is shown that competence must be improved in other areas as well, such as care with dignity at the end of life, ethics, rehabilitation and communication with patients with senile dementia and their families.
Conclusion: The research tool has been shown to be appropriate for measuring quantitative aspects of competence, such as skills and knowledge associated with basic nursing and caring tasks. Aspects such as critical thinking and reflection require other, more qualitative approaches. LPN's need increased competence to master the complex patterns of illness which characterize today's elderly. A program to improve competence is recommended, in which the main focus is on diseases and emotional problems among the elderly, ethics and communication.