Abstract
Forskning viser at det ofte er vanskelig for koronaropererte pasienter i tidlig rekonvalesensfase å mestre fysiske aktiviteter, smerter og ubehag i tilknytning til operasjonssåret på brystet og etter venestrippingen fra leggene, og emosjonelle reaksjoner. Pasientenes mestring av dagliglivet i tidlig rekonvalesensfase forutsetter kunnskaper og anvendelse av disse.
Denne studien hadde til hensikt å vurdere om postoperativ undervisning og veiledning kan øke pasientenes opplevelse av trygghet og evne til å mestre de vanligste reaksjoner og problemer i de første 6 ukene etter utskrivning fra sykehus.
Studiens sykepleieteoretiske ramme er basert på Valsets egenomsorgsmodell hvor betydningen av realistisk informasjon er vektlagt gjennom det pedagogisk/terapeutiske aspektet av sykepleien (Valset, 991)
Virkningen av sykepleierintervensjonen ble vurdert gjennom en kvasieksperimentell undersøkelse av 40 pasienter mellom 30-75 år, fordelt til en undersøkelsesgruppe og en kontrollgruppe som ble post-testet 3. og 6. uke etter utskrivning fra sykehus. Intervensjonen ble foretatt 3. eller 4 postoperative dag etterfulgt av telefonisk veiledning en gang pr. uke i 6 uker etter utskrivning fra sykehus. Veiledningen omfattet råd om fysisk aktivitet, håndtering av operasjonssåret, emosjonell støtte m.m.
Det ble funnet statistisk signifikant forskjell mellom undersøkelsesgruppen og kontrollgruppen kun i forbindelse med pasientenes fysiske aktivitet ved gange 3 og 6 uker etter utskrivning fra sykehus. Tendensene viste likevel at pasientene i undersøkelsesgruppen hadde et mer positivt selvbilde, og de var mindre deprimerte både etter 3 og 6 uker, samtidig som depresjon og irritasjon var redusert mer fra 3 til 6 uker etter utskrivning fra sykehus, enn hva tilfellet var for kontrollgruppens pasienter. Undersøkelsesgruppens pasienter var i langt større grad tilfredse med mottatt informasjon enn kontrollgruppens pasienter.
Research shows that coronary surgery patients often have problems coping with physical activities, emotional reactions, incisional discomfort and sore leggs after veinstripping during early convalescent. Patients coping with problems of daily living in early convalescent require knowledge and application of such.
The purpose of this study was to assess effects of postoperative teaching and support on patients experience of confidence and ability to cope with common reactions and problems during the first 6 weeks after discharge from hospital.The theoretical framework is based on Valsets model of self-care where the importance of realistic information is emphasized through the pedagogic/therapeutic aspect of nursing (Valset,1991)
The effect of nursing intervention were assessed through a quasie-experimental trial in which 40 patients, aged 30-75 years, were allocated either the educative intervention or usual care, post tested at 3. and 6. week after discharge from hospital. The nursing intervention took place 3. or 4. day postoperative, followed by supportive telephonecalls once a week for 6 weeks after discharge from hospital. Support was given on physical activities incisional management, emotional distress etc.
The only statistically significant differences between intervention- and controlgroup were on patients walking activities 3 and 6 weeks after discharge from hospital. Tendency showed that patients in intervention group had higher self-image, were less depressed after 3 and 6 weeks, and their depression and irritation were redused more from 3 to 6 weeks post discharge, compared to patients in control group. Patients in intervention group were far more satisfied with the received information than patients in controlgroup.