Hide metadata

dc.date.accessioned2013-04-25T10:41:04Z
dc.date.available2013-04-25T10:41:04Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-03-06en_US
dc.identifier.citationElsmark, Vibeke. Studenter i klinisk praksis. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/28234
dc.description.abstractMetode: Hensikten med å gjøre studien var å beskrive hvordan det er å være sykepleierstudent på en avdeling som benytter seg av studenttett post modellen. Felles for de tidligere studiene som er gjort er det klare målet og ønsket om å styrke samarbeidet mellom høgskole og sykehus da det kan vise seg å gi økt læringsutbytte. Det finnes ingen norske studier som har gjort fokusgruppeintervjuer med studenter knyttet til deres erfaring med å være student på STP. Min hensikt med refleksjonsoppgaven var å diskutere problemstillingen i lys av empiriske funn samt i lys av veiledningsteori. Det jeg ville se på var hvordan samspillet mellom student og veileder kan påvirke studentens refleksjonsprosess. Jeg har gått bredt ut når jeg skulle finne litteratur og studier hvor refleksjon var et tema og samspill mellom student og veileder var i fokus. Jeg har valgt også å bruke litteratur hentet fra pedagogikken knyttet opp mot lærerutdanningen da jeg har funnet det som relevant. I studien valgte jeg en beskrivende kvalitativ design med en hermeneutisk tilnærming. Det ble gjennomført et fokusgruppeintervju hvor målet var å oppnå en dypere innsikt og forståelse av de erfaringene studentene hadde. Resultater: Det viser seg at flere studenter sammen gir økt trygghet og trivsel. Studentene opplever det å være i praksis som uttrygt og det å være i en presset situasjon. Det viser seg å være et sprik mellom teori og praksis med henblikk på hvorvidt refleksjon finner sted, og det ser ikke ut til at studentene beveger seg på ulike nivåer slik litteraturen anbefaler. Konklusjon: Det viser seg at refleksjon ikke finner sted dersom spørsmål fra veileder uteblir. Det er en felleskonsensus å redusere antall veiledere per student samt at studentene er positive til å være flere studenter sammen i praksis. Samspillet mellom student og veileder er av betydning for om refleksjon finner sted, det ser imidlertid ut til at det uansett er vanskelig å komme inn i en refleksjonsprosess som beveger seg på ulike nivåer. Når studenten føler seg trygg og da blir utfordret med spørsmål vil det være et godt utgangspunkt for refleksjonsprosessen. Nøkkelord: Studenttett post, medstudent, sykepleierstudent og veiledning, refleksjonnor
dc.description.abstractIn the study I chose a descriptive qualitative design with a hermeneutic approach. A focus group interview was performed, in which the goal was to obtain a deeper insight into and understanding of the experiences the students reported. The purpose of the study was to describe how it is experienced to be a nurse student in a ward using the Dedicated Education Unit (Studenttett post) model. Common to earlier studies performed, there is the clear goal of, and wish to strengthen the cooperation between the Nursing School and the hospital, as this may prove to increase the students´ learning outcome. There are no Norwegian studies that have described focus group interviews involving nurse students and their experiences being students in a Dedicated Education Unit. My intention in the Reflection task is to discuss the topic reflection, in the light of empirical findings, and in the light of guidance theory, and take a closer look at how the interaction between student and supervisor can influence the student´s reflection process. I have performed a wide search to find literature and studies in which reflection was discussed together with the interaction between student and supervisor. I have also chosen to use literature on pedagogy describing the education of teachers, as I have found this relevant. Results: It turns out that more students together at the same time increases the feeling of safety and comfort in the learning situation. Students experience the situation of being in clinical practice as unsafe and stressful. A discrepancy between theory and reality in practice regarding the question of whether reflection takes place or not, becomes clear, together with the seemingly absence of movement among the different levels of reflection, as recommended in the literature. Conclusion: It turns out that reflection does not take place if the supervisor's questions are absent. There is a common consensus that it is desirable to reduce the number of supervisors per student to a few, and that the students are positive to be in a group of many in the practice situation. The interaction between student and supervisor is of importance for reflection to take place, it turns out however that it is difficult to arrive at a reflection process that moves among different levels of reflection. When the student feels safe and then is challenged with a question, the situation would be a good starting point for the reflection process Key words: Dedicated Education Unit, peer learning, fellow student, nurse student and guidance, reflectioneng
dc.language.isonoben_US
dc.titleStudenter i klinisk praksis : En kvalitativ studie av studenters erfaringer.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-04-22en_US
dc.creator.authorElsmark, Vibekeen_US
dc.subject.nsiVDP::808en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Elsmark, Vibeke&rft.title=Studenter i klinisk praksis&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-31183en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo152355en_US
dc.contributor.supervisorIda Torunn Bjørken_US
dc.identifier.bibsys122238214en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/28234/2/Elsmark-Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata