• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Journalistikk
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Journalistikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Journalistikk, næringsliv og samfunnsansvar

Breivik, Fritz-Leo
Master thesis
View/Open
No file.
Year
2006
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-14863

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Journalistikk [165]
Abstract
Sammendrag

Det forventes at næringslivet skal vise samfunnsansvar, det vi benevner som Corporate Social Responsibility. Kravet har vokst seg sterkere og sterkere utover 90-tallet og inn i det nye tusenåret. Dette gjelder ikke minst i forhold til norske selskaper og deres investeringer i utlandet. Det norske pensjonsfondet (tidligere Oljefondet/Petroleumsfondet) trakk så seint som i år sine investeringer i Wal-Mart (matvarekjede) og Freeport (gruveselskap) på grunn av brudd på menneskerettigheter.

Denne oppgaven viser hvordan journalistikk basert på teori fra økologisk økonomi, bedre enn den tradisjonelle næringslivsdekningen, kan avdekke mangel på samfunnsansvar i næringslivet. Jeg argumenterer for at journalister kan etablere grunnlaget for en bærekraftig utvikling som sitt kritiske ståsted for denne type journalistikk. I henhold til dette analyserer jeg tre eksempler fra SKUP-journalistikken og viser hvordan en tredelt bunnlinje bestående av økonomi, natur og kultur, bidrar til en grunnleggende kritisk tilnærming til bedriften som del av hele samfunnet. Analysen bygger på en firedeling av næringslivets samfunnsansvar; i et økonomisk, juridisk, etisk og filantropisk ansvar.
 
Summary

It is expected that business shows social responsibility, known as Corporate Social Responsibility (CSR). This demand has grown stronger during the nineties and into the new century. It is particularly the case for Norwegian companies and their investments abroad. The Norwegian Pension Foundation withdrew recently its investments in Wal-Mart and Freeport because of infringements of human rights. This study shows how journalism based on theory from ecological economy, better than traditional business writing, is able to reveal the lack of social responsibility in the business sector. My argument is that journalists can initiate a platform for sustainable development as their critical position for this area of journalism. Due to this I have analyzed three examples of investigative journalism to show how a triple bottom line predicated on economy, nature and culture, contributes to sustainable critical approach by companies as part of society as a whole. This analysis is built upon four pillars of corporate social responsibility; an economical, a juridical, an ethical and a philanthropic responsibility.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy