Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:10:10Z
dc.date.available2013-03-12T12:10:10Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-05-04en_US
dc.identifier.citationBjerknes, Fredrik. Rett sted til rett tid. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27825
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan visuell ledelse og ulike måter å organisere en fotoavdeling på influerer den visuelle journalistikken i to aviser. Den norske avisen Aftenposten og den danske avisen Politiken er valgt som forskningsobjekter fordi begge aviser har sterk visuell ledelse, men organiserer fotoavdelingene sine på ulik måte. Aftenposten representerer en løsning der fotojournalistene er fast utplassert på andre avdelinger i avisen, mens Politiken opererer med én samlet fotoavdeling. Gjennom dybdeintervjuer og feltobservasjon følger studien tilblivelsesprosessen til to konkrete hovedoppslag, der både sluttresultatet og arbeidsprosessen blir analysert og evaluert. Studiens to viktigste funn viser at visuell ledelse er helt avgjørende for å skape et visuelt sluttprodukt med høy kvalitet, og at arbeidet med å lage et avisoppslag er en sammensatt kreativ prosess der organiseringsmodellen bare er én av mange variabler som påvirker sluttresultatet.nor
dc.description.abstractThis thesis discusses how visual management and different ways of organizing a photo department can affect the visual journalism in two newspapers. The Norwegian daily Aftenposten and the Danish daily Politiken have been chosen as research subjects because both newspapers have strong visual management, but practice entirely different ways of organizing their photo departments. In Aftenposten the photojournalists are organized widespread in the newsroom, meaning that all departments have their own appointed photojournalist, while in Politiken the photojournalists are organized in one unified photo department. Through the use of in depth interviews and field observation this study closely monitors the creation process of two specific front-page stories, where both the end result and work process are evaluated and analysed. Two important findings in this study are that visual management is essential to create a visual end product with high quality, and that creating a newspaper is a complex creative process in which the organizational model is only one of many variables affecting the final result.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleRett sted til rett tid : En studie av hvordan visuell ledelse og ulike måter å organisere en fotoavdeling på influerer den visuelle journalistikken i to aviser.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-12-18en_US
dc.creator.authorBjerknes, Fredriken_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bjerknes, Fredrik&rft.title=Rett sted til rett tid&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-31603en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo157895en_US
dc.contributor.supervisorFrode Nordåsen_US
dc.identifier.bibsys123958490en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27825/2/Bjerknes-Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata