Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:10:14Z
dc.date.available2013-03-12T12:10:14Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-04-07en_US
dc.identifier.citationMikalsen, Espen Harpestad. Olav Røgeberg - Medieentreprenør i det norske journalistiske feltet 1907-1959. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27804
dc.description.abstractDenne oppgaven har som mål å belyse sider ved fremveksten av det norske journalistiske feltet gjennom pressemannen Olav Røgeberg (1885-1959). Han trådte inn i det som skulle bli et nytt felt emning i de første tiårene etter innføringen av parlamentarismen i Norge. Oppgaven følger hans vei inn og opp gjennom det norske journalistiske feltets tidlige fase. En målsetting er gjennom aktøren Røgeberg å kunne skape en bredere forståelse for feltet i seg selv slik det utviklet seg – særlig i mellomkrigstiden. Gjennom å beskrive hans vei gjennom feltet er ambisjonen å belyse ulike sider av spenningen som oppstår i mellom det politiske på den ene siden og markedet på den andre. Mellom disse to polariserende begrepene ligger et sett av konfliktlinjer. Oppgaven søker å skape en større historisk forståelse for fremveksten av det norske journalistiske feltet ved å diskutere og analysere noen av de mest sentrale konfliktlinjenenor
dc.description.abstractThe main objective for this thesis is to shed light on the development of a Norwegian journalistic field – seen through the Norwegian publisher Olav Røgeberg (1885-1959.) During Røgeberg’s time as a Norwegian pressman he entered what was going to be a new upraising journalistic field in the first decades after Norway implemented parlamentarism in 1884. The thesis follows Røgeberg in to - and through early years of the raising of the Norwegian journalistic field. Through Røgeberg, the thesis aims to create a wider understanding of the field itself as it gradually evolved, especially in the interwar period before the second world war. During this period there were lines of conflict between the market on one side and the political field on the other. In between these two (polarised) notions there is a cleavage of conflict. The thesis aim to analyse and discuss the growth of a Norwegian journalistic field within this historical perspective.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleOlav Røgeberg - Medieentreprenør i det norske journalistiske feltet 1907-1959en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-04-17en_US
dc.creator.authorMikalsen, Espen Harpestaden_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Mikalsen, Espen Harpestad&rft.title=Olav Røgeberg - Medieentreprenør i det norske journalistiske feltet 1907-1959&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-27792en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo114955en_US
dc.contributor.supervisorRune Ottosenen_US
dc.identifier.bibsys121217833en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27804/2/OlavxRxgebergx-xMASTEROPPGAVExJOURx4690xVx2011x-xEspenxH.xMikalsen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata