Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:10:35Z
dc.date.available2013-03-12T12:10:35Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-05-10en_US
dc.identifier.citationZiesler, Katrine Aakrann. De som skyter øst-afrikanere. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27788
dc.description.abstractEn stor del av bildene fra Øst-Afrika som kommer på trykk i norske aviser produseres av byråfotografer som sjelden nevnes ved navn. Dette synes å bygge opp under et inntrykk av at fotografiet objektivt ”speiler” virkeligheten. Men en fotojournalist velger vinkler og motiver, og denne oppgaven forsøker å synliggjøre subjektene bak objektivene. Prosjektet består av et journalistisk arbeid (ikke tilgjengelig på nett) og en mer teoretisk overbygningsdel. Gjennom en artikkelserie bestående av 35 tekster kombinert med fotografier, får man et innblikk i arbeidet og tankene til et knippe internasjonale fotojournalister som dekker Øst-Afrika for vestlige nyhetsbyråer, og problemstillinger de står overfor. Artiklene er laget med utgangspunkt i reportasjetradisjonen og datainnsamlingen er først og fremst basert på deltakende observasjon og intervjuer foretatt gjennom to feltarbeid i Nairobi, Kenya og Kampala, Uganda, samt et tredje møte i Amsterdam, Holland. I tillegg til bildemateriale og elektronisk korrespondanse har dette lagt grunnlaget for et sett relativt korte tekster. Enkelte av dem kan sies å passe inn i reportasjesjangeren, andre er i et mer eksperimentelt format. I overbygningsdelen redegjør jeg for fremgangsmåte og utforming av artiklene, for så å drøfte noen av problemstillingene som beskrives i artikkelserien innen et mer teoretisk rammeverk. Fotojournalistene i Øst-Afrika foretar ikke sine valg uavhengig av nyhetskriterier og medierammer, og jeg drøfter aktørenes relative frihet til å bestemme over sitt arbeid og uttrykk. Jeg tar både for meg ytre økonomiske og politiske faktorer, deriblant bistandsfeltet, som kan sies å påvirke hele det journalistiske felt, ser på noen av konfliktlinjene innad i feltet. Bilder av krig og konflikt preger mediedekningen av Øst-Afrika, og konfliktdekning byr på spesielle utfordringer både med hensyn til sikkerhet, logistikk og emosjonell påvirkning. Dette er med på å prege bildene som tas, samtidig som både motivene og estetikken synes å følge svært konvensjonelle mønstre. Jeg forsøker til slutt å spore muligheter og hindringer for fornyelse og innovasjon innen det fotojournalistiske fagfelt.nor
dc.description.abstractThe greater part of news-images from East Africa printed in Norwegian newspapers are supplied by international wire services, but the individual photographers behind the pictures are seldom credited. This appears to enhance the common assumption that photographic images objectively mirror reality. But behind the camera there is a person, selecting angles and choosing which stories to cover. This project is made up of two parts: one journalistic work and one more theoretical Through a series of feature articles, most of them a combination of text and image, one gets an impression of the lives and thoughts of several international photojournalists covering East Africa for western wire-services, and the challenges they face. Methodologically I have approached this topic from a journalistic angle, namely the tradition often labelled ”new new journalism”. I have interviewed and observed photojournalists over the course of several weeks on-site in Kampala, Uganda and Nairobi, Kenya, as well as in Amsterdam, Holland during a photo award weekend. This, as well as photographic material and electronic correspondence has laid the grounds for my journalistic work. While parts cohere with a more classic feature reportage-style, others are more experimentally formed. The methods and choices made in my own journalistic work are discussed in the second half of this project, before I go on to analyzing the photographers in a more theoretical framework. Photojournalists in East Africa do not solely select their images out of their own interests, but work according to the demands of western news structures. I discuss the relative power of the individual within this framework and look at political, economical and personal factors that influence press photographers’ work in this part of the world. Conflict images and photographs of human suffering tend to dominate news from East Africa, and the making of such images requires personal risk-taking both physically and emotionally. I look at how personal involvement influences the photojournalists’ work and the pictures they produce. Finally I focus on the possibilities of innovation and transformation within a field seemingly dominated by conventional frames and aesthetics.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleDe som skyter øst-afrikanere : blikk bak blanke bildebylinesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-07-01en_US
dc.creator.authorZiesler, Katrine Aakrannen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Ziesler, Katrine Aakrann&rft.title=De som skyter øst-afrikanere&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-25134en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo102455en_US
dc.contributor.supervisorElisabeth Eideen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27788/2/MA_del2_KatrineZiesler.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata