Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:08:18Z
dc.date.available2013-03-12T12:08:18Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-11-06en_US
dc.identifier.citationCeeberg, Ellen Margrethe. Kultfilm til begjær og besvær. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27769
dc.description.abstractOppgaven tar for seg begrepet om kultfilm, og har som mål å diskutere kultfilm i forhold til nyere utvikling i filmkulturen generelt. Dette gjøres ved å kartlegge tidligere definisjoner av kultfilm, og peke på de utfordringene begrepet har med en tilsynelatende utvanning av de definisjoner som tidligere er gitt. Gjennom en analyse av Quentin Tarantinos Kill Bill som en mulig representant for en nyere kultfilm, forsøker oppgaven å beskrive om, hvorfor og hvordan det kan være fruktbart å vurdere de nye (og for noen provoserende) tilskuddene til kultfilmfamilien som kulttekster. Målet med oppgaven er å bidra i den pågående debatten om hvor vidt og eventuelt i hvor stor grad man bør holde på de strengeste definisjonene av kultfilm for å hindre utvanning, eller om man er best tjent på å endre og strekke begrepet for å tilføre det ny aktualitet.nor
dc.description.abstractThis master thesis concerns the concept of cult film, and is a discussion of cult film in relation to recent developments in film culture in general. This is done by concidering earlier definitions of cult film, and point out the challenges raised by the new film culture, seemingly threatening to strech the concept of cult film so far that it no longer holds any valid definitions. By analyzing Quentin Tarantinos Kill Bill as a potential representative for a new cult movie, this thesis aims at describing if, why and how it can be useful to concider the new (and, for some, utterly provoking) addings to the cult film family as cult texts. The aim of the thesis is to contribute to the ongoing debate if and to which extent the most rigid definitions of cult film should be kept to avoid dilution, or if it is for the best to alter and strech the concept of cult film to add to its timeliness.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleKultfilm til begjær og besvær : om kultfilmbegrepets forvirring i en ny filmkulturen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-03-09en_US
dc.creator.authorCeeberg, Ellen Margretheen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Ceeberg, Ellen Margrethe&rft.title=Kultfilm til begjær og besvær&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23793en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo96492en_US
dc.contributor.supervisorAnders Fagerjorden_US
dc.identifier.bibsys10056125xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27769/1/Ceebergxmaster.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata