Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:09:04Z
dc.date.available2013-03-12T12:09:04Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-09-29en_US
dc.identifier.citationMandelid, Birgitte Hanssen. Da det marginaliserte ble hverdagslig. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27766
dc.description.abstractDa den argentinske økonomien kollapset i 2001, opplevde landets filmindustri en kreativ og kommersiell oppsving. Gjennom siste halvdel av 1990-tallet hadde en ny generasjon filmskapere kommet til, for det meste utdannet ved landets mange nyetablerte filmskoler, og rundt årtusenskiftet slo talentet de inntil da hadde vist i kortfilmer og manuskonkurranser ut i full blomst. De unge regissørene sto utenfor systemet, og tok – i motsetning til de mer underholdningsvennlige og eskapistiske produktene av den etablerte industrien – for seg små historier fra samtiden, der endringer i samfunnet ble brukt som bakteppe for enkeltmenneskers situasjon og skjebne. Filmene hadde en rekke forskjeller, men også så mange likheter at man begynte å snakke om en bølge. Denne avhandlingen tar for seg den nye argentinske filmens fellestrekk, samt forholdet mellom filmen og samfunnet den ble til i. Gjennom tekstanalyse av fire definerende filmer; Mundo grúa (1999), Nueve reinas (2000), La ciénaga (2001) og Un oso rojo (2002), forsøker oppgaven å kartlegge hvordan filmen er påvirket stilistisk og tematisk av sin sosioøkonomiske samtid, og hvordan spesielle aspekter ved landets situasjon, som fattigdom og arbeidsledighet, er representert i fiksjonen.nor
dc.description.abstractWhen the Argentine economy collapsed in 2001, the movies were thriving. During the last half of the 1990s a lot of new directors, for the most part educated at one of the many new film schools, challenged the status quo with innovative short films and well developed scripts. Around the turn of the millennium, their debut features hit the cinemas. The young directors operated outside the studio system and focused on intimate stories, where changes in society were used as a backdrop to ordinary people’s daily challenges. The movies had their differences, but also enough similarities to fuel talk about a new wave of Argentine cinema. This paper concerns the new Argentine cinema’s common traits, and the relationship between film and the society where it’s produced. Through analyses of four significant movies, Mundo grúa (1999), Nueve reinas (2000), La ciénaga (2001) and Un oso rojo (2002), the object is to show how the films are influenced thematically and stylistically by the recent social and economic decline, and how certain aspects, of the country’s situation, such as poverty, crime and unemployment, are represented in fiction.eng
dc.language.isonoren_US
dc.titleDa det marginaliserte ble hverdagslig : argentinsk spillefilm og den økonomiske krisenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-03-03en_US
dc.creator.authorMandelid, Birgitte Hanssenen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Mandelid, Birgitte Hanssen&rft.title=Da det marginaliserte ble hverdagslig&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23372en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo95172en_US
dc.contributor.supervisorOve Solumen_US
dc.identifier.bibsys100509177en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27766/1/MANDELID_Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata