Abstract
Barn og unge er til stede i så godt som alle medier. Det er naturlig å tenke seg at den måten mediene fremstiller barn og unge på, vil ha noe å si for hvordan deres identitet konstitueres i den offentlige samtalen, samt samfunnsborgerne generelle oppfattelse av hva barn og unge er. Videre kan medienes fremstillingsmåte også ha noe å si for barn og unges egenforståelse – hvordan de ser på seg selv. Denne masteroppgaven har undersøkt på hvilken måte barn og
unge er til stede i utvalgte norske papiraviser. Det er benyttet både kvalitativ og kvantitativ innholdsanalyse i studien av artiklene som dannet utgangspunkt for oppgaven. Barn og unge er sjeldnere til stede i avisene som denne studien baseres på enn hva man kunne forvente i
forhold til andelen de utgjør i befolkningen. De snakker i under halvparten av sakene som angår dem, og fremstilles ofte enten på svært nøytrale måter eller på svært stereotypiske måter.
Abstract
Children and youth are present in so to speak every form of media. It`s natural to assume that the way the media presents children and youth in will influence the way their identity are
constituated in the public discourse, as well as the publics general assumption of children and youths. This masters degree has investigated in which manner children and youth are
present in a selection of Norwegian newspapers. It has been used both qualitative and quantitative contents analysis in the study of the articles that has been used for this study. Children and youth are more seldom present in the newspapers that this study is based on
then what you may excpect compared to their share of the total population. They are talking in less than half of the articles that concern them, and are often either presented in very neutral manners or in very sterotypical manners.