Abstract
Er det grafiske brukergrensesnittet i Dreamweaver intuitivt? I oppgaven argumenterer jeg for at intuitivitetsidealet, slik Apple uttrykker det gjennom sine retningslinjer, ikke lar seg realisere på grunn av det innholdet Dreamweavers grensesnitt skal kommunisere. Jeg stiller som novise i møtet med Dreamweaver (et program for å lage og vedlikeholde websites), og prøver å finne ut hva som legger grunnlaget for forståelse/ikke forståelse, sett fra et semiotisk perspektiv. Jeg kommer frem til at forståelse bygges ved gjenbruk av Apples generelle standard elementer (som vinduer, menyer, ikoner osv), samt bruk av et allment vokabular og gjenkjennelige ikoner jeg kan knytte til et innhold. Men den allmenne kompetansen strekker ikke til for å forstå Dreamweavers spesielle funksjonalitet, og dette henger sammen med noen grunnleggende egenskaper ved innholdet. En viktig årsak er at funksjonaliteten i Dreamweaver ikke enkelt lar seg modellere etter en kjent analogi eller metafor, noe som fører til en manglende overhengende konseptuell forståelse av domenet applikasjonen representerer. En annen årsak er at det mangler et allment vokabular som på liten plass presist kan forklare funksjonaliteten. Et siste moment er at ikonene i Dreamweaver generelt er vanskelige å forstå fordi funksjonaliteten som representeres ikke har egenskaper som lar seg vises ikonisk. I sum betyr dette at innhold som er delt mellom applikasjoner og som bygger på felles konvensjoner er lett å forstå, mens spesialisert, abstrakt funksjonalitet knyttes til tegn som aktivt må læres.
Is the Graphical User Interface in Dreamweaver intuitive? In the thesis I argue that the ideal of the intuitive user interface, set forth by Apple, is impossible to implement given the content Dreamweaver´s interface has to communicate (how to make a website with this application). In the role of a novice approaching the application, I put on my semiotic glasses in order to figure out what makes me understand or not understand the interface. I conclude that the recycling of Apple´s general interface elements (windows, icons and menus) and the use of a commonly known vocabulary and recognizable icons with a known content, ensures some degree of understanding. But a common knowledge does not suffice in order to understand the specific functionality of Dreamweaver, and this is due to some basic features of Dreamweaver´s functionality. First of all, the content is not easily modeled by some analogy or metaphor from the”real world”. Therefore I am lacking an overarching conceptual understanding of the domain the application represents. Second, the specialized functionality has a specialized vocabulary I do not understand. Third, much of the content is too abstract and complex to be visualized by icons. That is, there are no suitable properties to project. In sum this means that shared content among applications is based on easily understood conventions, while specialized content without easily recognizable analogies to common knowledge has to be actively learned.