Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:08:51Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-10en_US
dc.identifier.citationHolmstrøm, Simen. Jeg tror nesten ikke mine egne ører!. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27748
dc.description.abstractDokumentarfilm er påstander om virkeligheten. Som en naturlig del av filmens virkelighetsrepresentasjon er lyden med på å forme vår oppfatning av den virkeligheten som representeres. Dette skjer i kombinasjon med den audiovisuelle kontrakten som eksisterer mellom filmen/filmskaperne på den ene siden, og publikum på den andre. I særlig grad synes dette å gjelde for den observerende dokumentaren, hvor påstandene om virkeligheten evalueres mot sannferdighetskrav som støttes av tilsynelatende direkte representasjon. Men der sjangerkonvensjonene gir bud om en nøktern og forhåpentlig sannferdig virkelighets-representasjon, vil det endelige filmatiske produktet stadig uunngåelig bære preg av utvalg, bearbeiding og estetisering. Gjennom analyser av to norske dokumentarer, Jenter(2007) og Ungdommens Råskap (2004), utforskes og problematiseres lydens funksjoner, muligheter og ikke minst begrensninger i observerende dokumentarfilm.nor
dc.description.abstractDocumentary filmmaking is about making meaningful assertions about reality. As an essential part of the audiovisual construction, sound is crucial for our understanding of the different represented realities. Observational documentary derives its claim for truthfulness from conventions founded in the idea of direct representation. But while the conventions of this particular genre make promises of sober and truthful representations, the final product is inevitably a result of selection, processing, and aesthetic choices. Sound, in combination with the contract between filmmaker and audience, is thus a central point of discussion. Through analysis of two Norwegian documentaries; Jenter [Girls] (2007) and Ungdommens Råskap [Raw Youth] (2004), this thesis explores and discusses the functions, possibilities, and limitations of sound in observational documentary.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleJeg tror nesten ikke mine egne ører! : om lyd i observerende dokumentarfilmen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-09-03en_US
dc.creator.authorHolmstrøm, Simenen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code Aen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Holmstrøm, Simen&rft.title=Jeg tror nesten ikke mine egne ører!&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22884en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo91594en_US
dc.contributor.supervisorArnt Maasøen_US
dc.identifier.bibsys093171609en_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27748/1/Jeg_tror_nesten_ikke_mine.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata