Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:09:05Z
dc.date.available2013-03-12T12:09:05Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-08en_US
dc.identifier.citationAas, Sigrid. Lokal-TVs nye virkelighet. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27745
dc.description.abstractLokal-TV bransjen befinner seg i en endringsfase med digitaliseringen av bakkenettet. Lokalstasjoner møter endrede rammebetingelser på den digitale plattformen. Lokal-TV drift er lite lønnsomt, og bransjen har i alle år gått med underskudd. Men hvordan påvirker digitaliseringen medieformen? Blir det enklere eller enda vanskeligere å drive med lokal-TV? Hvilke drivkrefter spiller inn med tanke på endrede rammebetingelser? Denne kvalitative studien tar utgangspunkt i generelle drivkrefter som teknologi, politikk og økonomi for å besvare ”hvordan påvirker digitaliseringen av bakkenettet lokal-TV bransjens rammevilkår? Kildegrunnlaget har bestått av dokumentanalyse av relevant empiri, i tillegg til fem dybdeintervjuer høsten 2008 basert på et strategisk utvalg. Oppgaven konkluderer med at kulturpolitiske hensyn i forhold til lokal-TV svekkes, mens økonomiske hensyn blir mer viktig. Hvor godt lokal-TV klarer seg på den digitale bakkenettplattformen avhenger av hvor konkurransedyktig de er, og om bransjen klarer å samle seg rundt en lønnsom forretningsmodell.nor
dc.description.abstractThe local broadcasting sector in Norway finds itself in a transitional stage with the shift from analogue to digital terrestrial television. Local stations now prepare themselves for changing premises on the digital platform. Local broadcasting is known as “difficult business” in Norway, and the sector has operated under a economic deficit for many years. How may the shift to a digital platform affect local broadcasting operation, will it make it harder or easier for local stations financially? Which forces affect the conditions for local broadcasters on the digital platform? This qualitative study examines forces like technology, politics and economy with relations to how “the digitalisation of the terrestrial platform affect the operational conditions for local broadcasters?” In addition to written sources, I have included five in-depth interviews based on a strategic selection of informants to answer the research question. The thesis concludes with that while political concerns lose importance over the operational premises for local broadcasting on the digital terrestrial platform, economical concerns gain importance. The success of local broadcasting on the digital platform relies on how well local stations deal with increased competition, and whether the sector manages to gather around a sound business model.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleLokal-TVs nye virkelighet : hvordan påvirkes lokal-TV bransjen av digitaliseringen av bakkenettet?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-08-19en_US
dc.creator.authorAas, Sigriden_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Aas, Sigrid&rft.title=Lokal-TVs nye virkelighet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22197en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo91531en_US
dc.contributor.supervisorTanja Storsulen_US
dc.identifier.bibsys092953697en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27745/3/master8mai2009aas.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata