Abstract
Denne masteroppgaven analyserer det japanske dataspillet Xenosaga Episode 1 - Der Wille zur Macht i lys av Takashi Murakamis begrep ”superflathet.” Dataspillet har vakt forundring blant spillere på grunn av dets mange og vidtspennende intertekstuelle referanser. I spillet finnes allusjoner til blant annet Nietzsches filosofi, Carl Jungs psykoanalyse og bibelsk tematikk. Superflathet er et forholdsvis nytt begrep (første gang brukt i 2001), og har både likheter og ulikheter med konseptet postmodernisme. Hensikten med analysen er å undersøke hvor vidt superflathet er en fruktbar modell for å forstå bruken av de intertekstuelle referansene i dataspillet, og eventuelt hvilke nye perspektiver denne modellen tilfører sammenlignet med postmodernisme.
In this master’s thesis the Japanese computer game Xenosaga Episode 1 - Der Wille zur Macht in analyzed in light of Takashi Murakami’s concept “superflatness”. The computer game has surprised its players with its many and widespread intertextual references. The game contains allusions to, for instance, Nietzsche’s philosophy, Carl Jung’s psychoanalysis, and biblical themes. Superflatness is a relatively new concept (first used in 2001), and has both resemblances and dissimilarities with the concept of postmodernism. The goal of the analysis is to examine to what extent superflatness can be a fruitful model for understanding the use of intertextual references in the computer game, and its potential to create new perspectives compared to the model of postmodernism.