Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:07:52Z
dc.date.available2013-03-12T12:07:52Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-11-10en_US
dc.identifier.citationHelge, Siri. Rampelyset som læringsarena . Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27732
dc.description.abstractFjernsynet har fra begynnelsen ikke bare vært en kilde til underholdning, men også en kilde til drømmer. Mange har nok sett på tv-skjermen og ønsket at de selv var blant kjendisene. I begynnelsen var det bare forbeholdt noen ytterst få å komme på tv og få sine ”15 minutes of fame”, men i våre dager med langt flere tv-kanaler og mange fler programmer basert på ikke-profesjonelle deltagere, er drømmen langt mer oppnåelig. Denne oppgaven tar for seg hvordan de som deltar på denne formen for programmer opplever deltagelsen, ved å sammenligne to ulike former for særlig aktiv deltagelse: å være statist i drama- og såpeproduksjoner og å være deltager på et reality-show. Oppgaven analyserer deltagernes erfaringer gjennom å studere hva som motiverte deltagelsen, hvordan deltagerne opplevde opptakssituasjonen, og spesielt hva deltagerne lærte om medieproduksjon og om denne kunnskapen har påvirket dem på noen måte.nor
dc.description.abstractFrom the beginning, television has not only been a source of entertainment, but also a source of dreams. Many have looked at the television screen wishing themselves among the celebrities. At first only a few were given the privilege to appear on television and get their “15 minutes of fame”, but in our day and age with far more tv-channels and many more shows based on non-professional participation, the dream is far more achievable. This thesis looks at how those who partake in these kinds of programs experience the participation by comparing two different kinds of especially active participation: being an extra in a drama or soap production, and being a participant in a reality show. The thesis analyses the participants’ experiences by studying what motivated the participation, how the participants experienced the production process, and in particular what the participants learned about media production and if this knowledge has affected them in any way.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleRampelyset som læringsarena : en studie av særlig aktive mediedeltagereen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-05-13en_US
dc.creator.authorHelge, Sirien_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Helge, Siri&rft.title=Rampelyset som læringsarena &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-21038en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo86696en_US
dc.contributor.supervisorEspen Ytrebergen_US
dc.identifier.bibsys092433375en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27732/8/MicrosoftxWordx-xMasteroppgavexSirixHelge.doc.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata