• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fandiskurser : kritikk, identitet og makt : en komparativ analyse av tre elektroniske Star Wars fankulturer

Berggren, Joakim Vadseth
Master thesis
View/Open
master_08-jvb.pdf (441.3Kb)
Year
2008
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-20490

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Medievitenskap [858]
Abstract
Fans er en forbrukergruppe som er blitt oppfattet som et interessant forskningsobjekt innen fanstudier fordi de representerer kulturer som både er kritiske og ukritiske i sin tilnærming til produktene de konsumerer. Oppgaven er ikke et forsøk på å lukke denne selvmotsigelsen, men å se på hvordan man bør forstå ”bashere” og ”gushere” som på overflaten representanter henholdsvis aktive og passive forbrukere. De to gruppene som man finner i ulike elektroniske Star Wars fankulturer kan identifiseres ut i fra hvordan de forholder seg til kritikk av fanobjektet. Den første gruppen er i stor grad kritisk mot deler av fanobjektet og har ingen problemer med å fremstille disse svært negativt. Sistnevnte er langt mer positiv i sin omtale og har problemer med å godta den kritikken bashere kommer med. Problemstillingen er formulert slik: Hva er kritikk av fanobjektet uttrykk for, og hvilke konsekvenser har den for elektroniske Star Wars fankulturer?

Ved å studere den kommunikasjonen som oppstår mellom gruppene vil jeg vise at elektroniske Star Wars fankulturer representerer konfliktkulturer som gjennom sin deltakelse i diskusjonsforum forsøker å påvirke diskusjoner og diskurser i et forsøk på representere egen fandom. For å svare på problemstillingen benytter jeg meg av komparativ analyse av tre fansider: www.starwars.com, www.theforce.net og www.outerrimsieges.com. I sin involvering med fanobjektet oppstår samtidig diskurser som tar for seg ulike typer av fandom og fanidentiteter. Kampen som utspiller seg handler i stor grad om retten til å definere hvem som er Star Wars fans. Dette har implikasjoner for deltakelse i fankulturene. Brukere og ledere er langt fra nøytrale i forhold til hvilken fandom som skal representeres i fankulturen, og de tar i bruk bestemte virkemidler for å inkludere eller ekskludere bestemte typer av fandom.

Elektroniske fankulturer har forskjellig syn på fandom og mye av deltakelsen går ut på å styre dem i bestemte retninger. Hva slags kommunikasjon man vektlegger; interaktivitetsmuligheter og kreativitetsutfoldelse, bidrar til å begrense eller øke fanuttrykk gjennom bruk av sensur. Fandom kan i stor grad deles inn i to typer: personlig fandom og kontrollert fandom. Førstnevnte foretrekker personlig engasjement og involvering, mens sistnevnte foretrekker en mer saklig fandom. Disse uttrykkene kommer i konflikt med hverandre og får konsekvenser for de fankulturene oppgaven ser nærmere på.
 
Fans are a consumer group which has been regarded as an interesting research object within fan studies because they represent cultures which are both critical and uncritical towards the products they consume. This thesis is not an attempt to close this contradiction, but rather to look at how one should view “bashers” and “gushers” who on the surface represent active and passive consumers. The two groups which are visible in electronic Star Wars fan cultures can be identified by how they relate to criticism of the fan object. The first group reacts critical towards parts of the fan object and have no problems talking about these in negative ways. The last group is far more positive and have trouble accepting the criticism raised by bashers. The research question is formulated like this: What is criticism of the fan object an expression of, and what consequences does it have for electronic Star Wars fan cultures?

By studying the communication that appear between these groups i will show that Star Wars fan cultures represent conflict cultures which through their participation in discussion boards attempt to control discussions and discourses in order to promote their own fandom. To answer the question, i will perform a comparative analysis of three fan sites: www.starwars.com, www.theforce.net and www.outerrimsieges.com. In their involvement with the fan object, other discourses about fandom and fan identity emerge. The struggle that takes place is about the right to define who Star Wars fans are. This has implications for participation in the fan cultures. Users and leaders are far from neutral when it comes to representing fandom in their fan culture and they use certain means to include or exclude certain types of fandom

Electronic fan cultures differ in their view on fandom and much of the participation is preoccupied with steering them in certain directions. What kind of communication one chooses to emphasize; possibilities in interactivity and creativity, contribute to either limit or increase fan expressions through censorship. Fandom can be divided into: personal fandom and controlled fandom. The first prefer personal commitment and involvement, while the second prefer a more “on-topic” fandom. These expressions are in conflict with one another and have consequences for the fan cultures studied in this research.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy