Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:06:52Z
dc.date.available2013-03-12T12:06:52Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-06-24en_US
dc.identifier.citationHoaas, Terje. Takeshi Kitano. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27720
dc.description.abstractTakeshi Kitano er en av de ledende filmregissørene fra samtidens Japan. Med sine kritikerroste filmer HANA-BI og Zatoichi har han opparbeidet seg et internasjonalt renommé som en særegen filmregissør. Disse to filmene er med på å vise hvordan Kitano behersker ulike filmgenrer i tillegg til å skape et distinktivt personlig preg på sine filmer. På begynnelsen av 1990-tallet lagde Kitano hardbarka yakuza-filmer med brutale voldsscener. Mot slutten av samme tiår begynner Kitano å utvide sitt repertoar med sitt mesterverk HANA-BI fra 1997. Seks år senere kommer et nytt mesterverk fra den japanske regissøren med filmen Zatoichi. Her viser Kitano evnen til å utfordre seg selv ved å lage filmer i helt ulike filmgenrer. HANA-BI er et samtidsdrama med fokus på forholdet mellom mann og kone, og kameratskapet mellom to menn. I Zatoichi lager Kitano sin første samurai-film i en erketypisk japansk filmgenre. Likevel klarer han på en mesterlig måte å sette sin velkjente signatur på filmene som gjør at man kjenner igjen hans personlige uttrykksform. Dette er elementer som er viktige når man skal vise hvordan og på hvilken måte Takeshi Kitano bør bli sett på som en ekte auteur.nor
dc.description.abstractTakeshi Kitano is one of the leading contemporary film directors from Japan. With critically acclaimed films such as HANA-BI and Zatoichi, he has earned an international reputation as a distinctive filmmaker. These two films in particular serve to illustrate how Kitano can master different film genres as well as create a specific personal style within his films. In the early 1990s Kitano made hard-core yakuza films with brutal and violent film scenes. By the end of the same decade Kitano had started to expand his repertoire as a filmmaker with his masterpiece HANA-BI from 1997. Six years later he achieved another masterpiece with the film Zatoichi. With these two films Kitano displays his ability to challenge himself by making films in totally different genres. HANA-BI is a contemporary-life film focusing on the relationship between a man and his wife in addition to the camaraderie between two men. Zatoichi represented Kitano’s first-ever samurai film – the most typically Japanese film genre, yet Kitano still succeeds in creating his own personal signature on his films so brilliantly that one can recognize his individual style of expression. These are key elements in demonstrating how Takeshi Kitano should be recognized as a true auteur.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleTakeshi Kitano : i sin egen beaten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-11-14en_US
dc.creator.authorHoaas, Terjeen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hoaas, Terje&rft.title=Takeshi Kitano&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-20489en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo80551en_US
dc.contributor.supervisorAnders Fagerjorden_US
dc.identifier.bibsys082736839en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27720/2/HoaasxTerje_Masteroppgave_V2008.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata