• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Design av digitale medieomgivelser : en praktisk-teoretisk utforskning av interaktiv museumsformidling

Vøyvik, Morten
Master thesis
View/Open
MortenMA.pdf (306.6Kb)
Year
2008
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-20487

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Medievitenskap [858]
Abstract
Kreativ bruk av digital teknologi for å skape nye former for opplevelser ogengasjement i museumsutstillinger, er i dag et tverrfaglig interessefelt med mange ulike perpektiver. Utviklingen av nettverksteknologien, kombinert med dagensavanserte mobiltelefoner, åpner stadig for nye bruksområder. Denne oppgaven harfokus på medieringen i disse systemene, og utforsker hvordan designet av en interaktiv utstilling kan benytte seg av teknologien som en integrert del avinformasjonen som formidles i en gitt utstilling. Ved hjelp av begrepene cybertext ogubiquitous computing, ser jeg på ulike muligheter for design av interaktiv formidling i fysiske omgivelser. Mangelen på etablerte sjangere har gitt grunnlag for enutforskende oppgave hvor det praktiske arbeidet er en integrert del av analysen. Imotsetning til redigeringen av en film, hvor det finnes kjente konvensjoner for rediering og produksjon, finnes det ingen etablerte konvensjoner for design og”redigering”av en interaktiv digital utstilling. Refleksjonene og erfaringene knyttet tildet praktiske arbeidet, peker mot et behov for begrepsavklaring innen et tverrfaglig fagfelt, hvor de analytiske begrepene øker i takt med den teknologiske utviklingen.
 
Summary:

The creative use of digital technology to create new and novel forms of experiences in museums, is a cross-disiplinary field of study with a multitude of differentperspectives. The development of networked technology, combined with thecomputational power of todays mobile phones, is a constant source of new possibilites for the museum. This thesis is focused on the mediation within these new systems,and explores how the design of an interactive exibition can take advantage of thetechnological possibilities as a integrated part of the mediation in a specific exhibiton. With the analytical consepts cybertext and ubiquitous computing, this thesis exploresdifferent possibilities for design of interactive mediation in physical environments.The lack of established genres has laid the ground for a explorative thesis, where the practical work is a integrated part of the analysis. Contrary to the editing of a film,where there are established conventions for editing and production, there are noestablished conventions for the design and ”editing” of interactive exhibitions of this kind. The reflections and experience gained as a result of the practical work, points toa need for further clarificaltions and definitions of concepts within a cross-disiplinaryfield where the analytical concepts is increasing with the same rate as technological development
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy