Abstract
Analyseobjektet i denne masteroppgaven er castingprosessen ved reality-programmet Søppelkongen fra 2005, produsert av Strix Televisjon AS. Oppgaven beskriver prosessen som tilstedeværende observatør i ett av de store norske produksjonsselskapene i TV-bransjen. Metodevalget består av observasjon, dokumentanalyse og kvalitative intervjuer og oppgavens mål er ved hjelp av metodene er å undersøke hvilke castingstrategier det opereres med, hvilke egenskaper castere er ute etter hos deltagere og casteres syn på deltageres selv-iscenesettelse. Ved hjelp av Goffmans teorier om selv-iscenesettelse og kommunikasjon argumenterer oppgaven for at castere er ute etter deltagere uten sprik i gitt og avgitt kommunikasjon og å plasserer deltagere i roller som skaper fullendt dramaturgi.
The object of analysis in this thesis is the casting process in the reality show
Søppelkongen, produced by Strix Televisjon AS. The process is
described from the point of view of an observer in one of the major television
production companies in Norway. The methods used are observation, document analysis and qualitative interviews. The goal of the thesis is by using these methods to examine which strategies the casters use, which traits they are looking for in the participants and what the casters’ view on the participants self-presentation is. By using Goffman’s theories on the presentation of self and communication the thesis argues that the casters are looking for participants who give the same information verbally as they give off non verbally and place the participants in roles that create a complete dramatic narrative.