Abstract
Norsk filminstitusjon under 2. verdenskrig har sjelden fått den omtalen man kunne forvente. Til tross for at det muligens er den mest spennende perioden innen norsk filmhistorie, er den i liten grad allment kjent. De verkene som omtaler temaet er også i stor grad preget av få bidragsytere som ikke alltid tegner det mest objektive bildet av denne perioden.
Denne oppgaven tar for seg den norske filminstitusjonen under 2. verdenskrig. Et spesielt fokus et rettet mot de endringene som ble foretatt innen institusjonen, samt hvordan de ulike aktørene har bidratt. Samtidig har jeg også forsøkt å belyse deres motivasjon, og sett på hvordan de ulike aktørene ikke alltid stod på den samme siden. Både ideologisk, men også fra et mer organisatorisk perspektiv.
De viktigste funnene i denne oppgaven dreier seg om hvordan ikke bare de ideologiske forskjellene dannet en konfliktlinje. Jeg ser også på hvordan striden omkring de personlige overbevisningene når det gjaldt film innad i NS-administrasjonen, kom til stå i sentrum ved oppbyggingen av en institusjon som var tro mot nazismen.
In English: The Norwegian film institution during the Second World War has rarely gotten the attention it deserves, despite the fact that it is one of the most exciting parts of Norwegian film history. At the same time the few contributions to the subject are influenced by a small number of contributors. Contributors that weren't always as objective as they should have been.
This thesis is looking into how the Norwegian film institution was altered during the occupation, with a special look at the changes done to the institution and the contributors behind these changes. The thesis also explores their motivation and their relationship to each other, both ideological, but also from a more organizational point of view.
The most important find in this thesis is about how not only the ideological differences cultured a conflict line, but also how the dispute internally in the NS-administration about how film should be made and organised, concerning the organisation of a new Nazi film institution.