• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Forsvaret - i forsvarsposisjon? : en analyse av Forsvarets omdømmebygging i budsjettsprekkrisen

Thommessen, Therese
Master thesis
View/Open
No file.
Year
2007
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-16616

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Medievitenskap [864]
Abstract
Sammendrag

Dette er en analyse av Forsvarets bruk av retorisk krisekommunikasjon i mediene med tanke på omdømmebygging under budsjettsprekkrisen i 2005. Organisasjonen ble i løpet av denne krisen utsatt for ulike anklager som de måtte forholde seg til av hensyn til omdømmet. Med utgangspunkt i teori fra retorikk og informasjon og samfunnskontakt, eller mer spesifikt krisekommunikasjon og omdømmebygging, ble diverse uttalelser fra Forsvarets representanter analysert ved bruk av retorisk tekstanalyse som metode. På det grunnlaget var det mulig å gjøre kritiske tolkninger av organisasjonens krisekommunikasjon. Analysen og drøfting av empirien viser på den ene siden bruk av ulike retoriske forsvarsstrategier og retoriske virkemidler for å overbevise interessentgrupper. På den annen side kom det også frem problematisk bruk av forsvarsstrategier. Analysefunnene gjør også at det kan settes spørsmålstegn ved om krisekommunikasjonsteorien tar tilstrekkelig hensyn til organisasjoners historie forut for den aktuelle krisen.
 
Abstract

This master thesis discusses the use of rhetorical crisis communication in image building during the budget-crisis of the Norwegian Armed Forces. This crisis was played out in the media during the beginning of 2005. The organization was in this period exposed to many different kinds of allegations connected to this crisis and had to respond in ways that protected their image. Through different comments and statements from spokespersons in written media it was possible to analyze their crisis communication. With a theoretical background from public relations, crisis communication, image-building and rhetoric, it was possible to interpret the media material with rhetorical text analyze as a science tool. That resulted in different rhetorical defence strategy findings, some of them problematic when it came to the use of these strategies. The discussion of these findings may also indicate a lack of consideration for organizations history prior to the actual crisis in the crisis communication theory.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy