Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:04:06Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-10en_US
dc.identifier.citationPiesla, Katarzyna Maria. Lesere i sikte. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27673
dc.description.abstractSAMMENDRAG Lesermarkedsundersøkelser er en viktig kilde til informasjon om publikum: hvem lesere er, hva de ønsker, hvordan de vurderer det redaksjonelle produktet. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan lokalaviser bruker lesermarkedsundersøkelser i sin daglige drift. I oppgaven undersøker jeg hvilke undersøkelser lokalaviser gjør og hva avisansatte mener om dem. I tillegg undersøker jeg om konserneierskap og/eller konkurranse påvirker avisenes bruk av undersøkelser. Dette forsøker jeg å belyse ved hjelp av intervjuer med representanter for redaksjon og forretningsdel i tolv norske lokalaviser. Med utgangspunkt i empirien drøftes lesermarkedsundersøkelsenes rolle i avisdrift ut fra medieøkonomiske og journalistiske perspektiver.nor
dc.description.abstractABSTRACT Audience research is an important source of information about newspaper readers: who they are, what they like and how they estimate editorial content. The purpose of this thesis is to investigate how local newspapers use audience research in their daily run. The thesis examines what types of research newspapers use and how newspaper employees think about them. In addition, I examine if ownership or/and competition influence usage of audience research in newspapers. The subject is examined by means of qualitative interviews with representatives from the editorial board as well as from the market department in twelve Norwegian local newspapers. The role of audience research in newspapers is discussed from a media economic and journalistic perspective.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleLesere i sikte : lesermarkedsundersøkelser i 12 lokalaviseren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-10-17en_US
dc.creator.authorPiesla, Katarzyna Mariaen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatter. Tilgangskode/Access code Aen_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Piesla, Katarzyna Maria&rft.title=Lesere i sikte&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-16581en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo59309en_US
dc.contributor.supervisorRagnar Waldahlen_US
dc.identifier.bibsys071477675en_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27673/2/PieslaxIMKxLesere_i_sikte.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata