Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:03:30Z
dc.date.available2013-03-12T12:03:30Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2004-11-08en_US
dc.identifier.citationAas, Tarald Reinholt. Alene i katakombene. Masteroppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27551
dc.description.abstractI denne oppgaven skal jeg ta for meg hvordan det databaserte enbrukerrollespillet har utviklet seg fra tradisjonelle penn- og papirbaserte terningrollespill. Et nødvendig steg i denne utviklingen var angivelig å tilpasse den tradisjonelle rollen som før ble innehatt av en menneskelig spilleder til en ny og databasert spilleform. Rollen som spilleder ble langt på vei automatisert og usynliggjort på datamaskinen, men mistet samtidig mye av sitt improviserende vesen. Det vil derfor være interessant å se hvordan transformasjonen fra en analog til en digital verden har innvirket på spillbarheten til de databaserte rollespillene. Med utgangspunkt i spillene Baldur’s Gate (1998) og Morrowind (2001), skal jeg granske hvilke muligheter brukeren har til å skreddersy en spillkarakter og siden anvende denne fritt innen spillverdenen. En dårlig spillbarhet vil etter min mening komme til syne nettopp gjennom begrensninger pålagt denne karakteren.nor
dc.description.abstractThis thesis deals with how the single player-based computer role-playing game have evolved from traditional pen-and-paper-based role-playing games. A crucial part in this development seemingly was to adapt the traditional role of the human game master to a new, computerized playing style. When transferred to the computer, the game master virtually disappeared into game, becoming a robotic force, thus losing much the improvising style contained in a human game master. Therefore, I would like to see how the transformation from an analog to a digital world might have affected the playability of single player computer role-playing games. Based on Baldur’s Gate (1998) and Morrowind (2001), I will examine what possibilities the user has to personalize a character and use this to explore the game world freely. An inferior playability would in my opinion become apparent through the limitations imposed on this character.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleAlene i katakombene : heltedrømmer i enbrukerrollespillen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-08-19en_US
dc.creator.authorAas, Tarald Reinholten_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Aas, Tarald Reinholt&rft.title=Alene i katakombene&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10286en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo22117en_US
dc.contributor.supervisorRagnhild Tronstaden_US
dc.identifier.bibsys050482106en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27551/1/22117.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata