• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Filmmusikalske Kodak-øyeblikk : musikalsk konstruksjon av emosjonell, stemningsmessig og symbolsk egenverdi i neoklassisk film

Haga, Thor Joachim
Master thesis
View/Open
Hovedoppgave_TJ.pdf (705.8Kb)
Year
2004
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-10319

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Medievitenskap [858]
Abstract
Mesteparten av dagens akademiske filmmusikk-litteratur er lokalisert i et rent narratologisk perspektiv, særlig i forhold til (neo)klassisk Hollywood-film. Denne oppgaven forsøker å tilby en alternativ innfallsvinkel, der den forholdsvis autonome nytelsen av ulike former for audio- eller musikovisuell opplevelse undersøkes fremfor narrativ integritet, men fremdeles innen et neoklassisk paradigme. Følelser, stemninger og symbolikk utgjør tre slike former for audiovisuell opplevelse som spenner over et spekter fra det irrasjonelle til det rasjonelle. Oppgaven analyserer musikkens konstruksjon av disse nytelsene i filmuttrykket ved å trekke fra en rekke forskjellige disipliner: filosofi, musikk-vitenskap, psykologi og semiologi. De neoklassiske filmene E.T.– The Extraterrestrial, Blade Runner og Edward Scissorhands utgjør hovedanalysene i oppgaven, basert på en diskusjon omkring henholdsvis følelser, stemning og symbol-forståelse.
 
The majority of academic literature on film music is currently situated within a narratological perspective, especially related to the (neo-)classical Hollywood film. This thesis aims to offer an alternative approach, wherein – rather than narrative integrity – the relatively autonomous enjoyment of various forms of audio- or musicovisual experience is explored, although still within a neo-classical paradigm. Emotions, mood and symbolism represent three such forms of audiovisual experience that range from the irrational to the rational. The thesis analyzes the musical construction of these pleasures in the filmic expression by drawing from a number of disciplines: philosophy, musicology, psychology and semiology. The neo-classical films E.T.– The Extraterrestrial, Blade Runner and Edward Scissorhands constitute the main analyses of this dissertation, based on a discussion of emotions, mood and symbolism, respectively.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy