Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:08:36Z
dc.date.available2013-03-12T12:08:36Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2004-05-13en_US
dc.identifier.citationJensen, Kåre Andreas. Lyden av cool. Hovedoppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27539
dc.description.abstractStudier av populærmusikk i film har i stor grad dreid seg om den økonomiske synergi-effekten som oppstår ved at musikken og filmen markedsfører hverandre. I denne oppgaven fokuserer jeg på de estetiske effektene av møtet mellom popmusikk og film. Ved å analysere musikkbruken i Reservoir Dogs (Quentin Tarantino 1992), Pulp Fiction (Quentin Tarantino 1994) og Trainspotting (Danny Boyle 1996), forsøker jeg å forstå hvordan popmusikk blir brukt i det jeg kaller 90-tallsfilmen . Ved å ta utgangspunkt i begrepene ironi, intertekstualitet og cool, diskuterer jeg hvilken betydning popmusikk har for denne filmens estetikk, og forsøker å finne ut hvilke begreper er anvendbare for å forstå popmusikkens rolle i filmen. Mye av popmusikkens potensial som filmmusikk ligger i muligheten til å manipulere pre-eksisterende assosiasjoner som er knyttet til en spesiell låt, artist eller musikkstil, i tillegg til dens rene musikalske egenskaper. I møtet med filmen vil popmusikken kunne få en ny mening, som kan fungere som en ironisk kommentar til filmens handling. I tillegg fungerer popmusikken som en bærer av cool, og er med på å skape 90-tallsfilmens cool-estetikk.nor
dc.description.abstractStudies of pop music in film have primarily looked into economic synergy- the effect achieved when the music and the film promote each other. In this thesis I focus on the aesthetic effects of the meeting between pop music and film. By analyzing the use of music in Reservoir Dogs (Quentin Tarantino 1992), Pulp Fiction (Quentin Tarantino 1994) and Trainspotting (Danny Boyle), I attempt to understand how pop music is used in what I term "the 90's film". Through the key terms irony, intertextuality and cool, I discuss the significance of pop music in the aesthetic of this film, and try to discover what terminology is suitable in understanding the role of pop music in the film. Much of pop music's potential as film music, in addition to its 'purely' musical properties, lies in the possibility to manipulate pre-existing associations attached to a particular song, artist or style. The music can, in the encounter with the film, acquire a new sense, and this can work as an ironic commentary to the action in the film. In addition to this, pop music operates as a 'carrier' of cool, and contributes to creating the cool aesthetic of the 90's film.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleLyden av cool : en studie av popmusikk i filmenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2004-08-20en_US
dc.creator.authorJensen, Kåre Andreasen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Jensen, Kåre Andreas&rft.title=Lyden av cool&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-9594en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo18756en_US
dc.contributor.supervisorArnt Maasøen_US
dc.identifier.bibsys041697367en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata