Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:09:24Z
dc.date.available2013-03-12T12:09:24Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2004-04-07en_US
dc.identifier.citationAmdam, Torgny Knutson. "Ideologiske løsninger". Hovedoppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27507
dc.description.abstractSammendrag: I denne oppgaven tar jeg for meg iscenesettelsen av to hjem i IKEA-katalogen 2002. Jeg ønsker å utforske disse reklamenes ideologiske dimensjon, deres verdimessige og maktrelaterte posisjonering av medlemmene i en storfamilie og av en singel, ung kvinne. Dette vil gjøres gjennom en næranalyse av de to tekstene der jeg i all hovedsak benytter semiotiske perspektiver og ideologiteoretiske konseptualiseringer for å demonstrere hvordan individer eller grupper konstrueres på bakgrunn av en generasjons-, kjønns- og klasseproblematikk. Katalogen synes å være delvis dristig og ideologisk utfordrende når den representerer storfamilien. Iscenesettelsen av den unge og single kvinnens tilværelse bærer et større preg av å bekrefte velkjente dominasjonsrelasjoner mellom en ung kvinne og samfunnet. Abstract: In this paper I will try to analyse two homes represented in the Norwegian edition of the IKEA-catalogue 2002. My aim is to grasp the ideological dimension of these advertisements; the dimension where the question of values and power are at stake. I want to show how members in a big family and a young, single woman are constructed through a staging of generational, gender and class issues. The textual analysis of the two homes will mainly be executed through a use of various semiotic perspectives and theoretical conseptualisations of ideology and ideological modes. It seems that the catalogue is partly daring and ideologically challenging when representing a big, modern family. When representing a young and single woman, the catalogue seems to sustain well known relations of domination between a young woman and the world.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Ideologiske løsninger" : en analyse av to hjem i IKEA-katalogen 2002en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2004-08-13en_US
dc.creator.authorAmdam, Torgny Knutsonen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Amdam, Torgny Knutson&rft.title="Ideologiske løsninger"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-9549en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo17575en_US
dc.contributor.supervisorEspen Ytrebergen_US
dc.identifier.bibsys041636759en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata