Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:06:01Z
dc.date.available2013-03-12T12:06:01Z
dc.date.issued2000en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationHauger, Knut Kristian. Under markedslovene. Hovedoppgave, University of Oslo, 2000en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27504
dc.description.abstractDenne studien er en analyse av italiensk allmennfjernsyn, hvor jeg undersøker mangfoldet i den offentlige kringkasteren RAI og i det private selskapet MEDIASET. Hvorfor har dette nærværet blitt en så viktig del av allmennkringkastingen i Italia? Analysen av den markedsstyrte og regulerte italienske allmennkringkastingen finner teoretisk støtte i skjæringspunktet mellom kritisk teori og et liberalistisk forsvar for mangfold. Dette er teoretisk tilnærming som legger grunnlaget for oppgavens historiske, strukturelle og innholdsmessige analyser. Analysene er basert på tidligere litteratur, intervjuer, offentlige dokumenter, samt kanalenes programflater. På dette grunnlaget gjøres det rede for hvorfor italiensk allmennfjernsyn er et sterkt partipolitisk dominert fjernsyn, og hvordan det har utviklet en kommersialisert innholdsside i et konsentrert marked. Italiensk allmennkringkasting, il servizio pubblico, og konkurransen mellom RAI og MEDIASET, har under markedslovene påvirket både politikkens og fjernsynets eget forhold til markedet.nor
dc.description.abstractThis study provides an analysis of Italian television, in which I investigate the degree of of diversity in the public broadcaster RAI and the privately owned MEDIASET. Why has this pluralism become such an important part of the Italian television? The analysis of the market-oriented and regulated Italian broadcasting is based on a theory in the interface between critical theory and the liberalistic defence of diversity. This is a theoretical approach which is a fundament of the studys historical, structural and content analysis. These analysis draw on previuos studies, interviews, white papers and the programme schedules from the channels. Based on this information I have tried to explain why Italian television is so strongly dominated by the political parties, and how it has developed a commercial expression in a concentrated market. Ruled by the market forces, the italian public service-broadcasting and the competition between RAI and MEDIASET has changed character and influenced both public policy and the televisions own relations to the market.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleUnder markedslovene : nyere allmennfjernsyn i Italia innenfor rammen av public serviceproblematikk, med vekt på politikk, marked og programflateren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorHauger, Knut Kristianen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hauger, Knut Kristian&rft.title=Under markedslovene&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2000&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-36868
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo1755en_US
dc.identifier.bibsys00100638xen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata