Abstract
Formålet med oppgaven er først og fremst å gi en større innsikt i relasjonen mellom en bistandsorganisasjon og mediene. Som case har jeg valgt å analysere to av Kirkens Nødhjelps politiske kampanjer. Både Kaffekampanjen og Mae Sot-kampanjen retter fokus mot uverdige arbeidsforhold i den tredje verden, og kampanjene kjennetegnes blant annet ved at de utfordrer næringslivet til å ta større samfunnsansvar, spesielt i fattige deler av verden.
I oppgaven analyserer jeg ulike virkemidler og strategier Kirkens Nødhjelp tar i bruk for å få gjennomslag for sine kampanjer. Dette blir sett i sammenheng med hvordan to utvalgte medier, NRK og Dagbladet, forholder seg til disse strategiene og hvilke redaksjonelle prioriteringer mediene selv gjør. En viktig del av analysen er å belyse hvilke prioriteringer mediene selv gjør når det gjelder nyheter fra den tredje verden, hvilket fokus de har, og hvilken mediedekning dette medfører.
Til tross for mediestrategiene i kampanje på mange måter er like, ble mediedekningen ulik, både i omfang og innhold. En viktig del av oppgaven er derfor analysen av de faktorer som spilte inn for at mediedekningen ble som den ble.
This thesis is written to provide greater knowledge in the relationship between an NGO and the media. I have decided to analyse two of Norwegian Church Aid s (NCA) political campaigns. Both of the campaigns are focusing on unworthy working conditions in the third world. In the campaigns, NCA also challenges the business environment to take a greater social responsibility, especially in poor areas of the world.
In this thesis I analyse various tools and strategies that Norwegian Church Aid use to obtain media coverage, how two selected media; Dagbladet and NRK, respond to these strategies, and what kind of editorial priorities the media make. An important element in the following analysis is to shed light on the priorities the media themselves claim to make in regards to third world news, and what amount of media coverage this implies. Even though the media strategies in the campaigns in many ways are similar, their coverage differed, both in volume and content. An important part of the thesis is therefore an analysis of the factors influencing the media coverage.