• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Girl power på lerretet : en analyse av jenterepresentasjoner og feministisk empowerment i amerikansk ungdomsfilm

Traaen, Ann Kristin
Master thesis
View/Open
Master_Traaen_AnnKristin.pdf (1.616Mb)
Year
2011
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-30449

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Medievitenskap [858]
Abstract
Tenåringsjenter har i økende grad fått en markant plass i populærkulturen de siste tiårene, ikke minst i filmmediet. Denne oppgaven er en tekstanalyse av jenteprotagonistene i to nyere ungdomsfilmer, Juno (2007) og Whip it (2009). Jeg har undersøkt hvorvidt fremstillingene av hovedkarakterene skiller seg fra konvensjonene knyttet til den amerikanske ungdomsfilmsjangeren. Jeg har også sett på hvordan girl power-ideolgien og feministisk empowerment uttrykkes gjennom filmenes jentekarakterer. Mine funn viser at begge protagonistene kan beskrives som mer alternative enn tidligere jentekarakterer i ungdomsfilm, uten at deres annerledeshet blir fremstilt som unormalt. Spesielt deres sterke uavhengighet og individualitet gjør at karakterene skiller seg ut. Representasjonene utfordrer også konvensjonell femininitet, både i relasjon til visuelle uttrykk og seksualitet. Filmene fornyer enkelte sjangerkonvensjoner knyttet til temaer som kjærlighet/sex, coming of age-fortellinger og foreldre-representasjoner. I tillegg skiller filmene seg fra tidligere ungdomsfilmer ved at de inkorporerer girl power-ideologien og promoterer feminisme og søsterskap. Jentevennskap blir promotert som noe positivt og står i kontrast til tidligere konfliktfylte portretteringer.
 
Teenage girls have gained an increasingly significant position in popular culture during the last decades, especially in film. This thesis is a textual analysis on girl protagonists in two recent youth films, Juno (2007) and Whip it (2009). I have examined whether the presentations of the main characters differ from the conventions attached to the American youth film genre. I have also looked at how the ”girl power” ideology and feminist empowerment are expressed through the films’ female characters. My findings show that both of the protagonists can be described as more alternative than earlier girl characters in youth film, without being presented as abnormal. Specifically, their strong independence and individuality make the characters stand out. The representations also challenge conventional femininity, both in relation to visual expressions and sexuality. The films renew some genre conventions related to subjects like love/sex, coming-of-age stories and representations of parents. Additionaly, the films differ from earlier youth films as they incorporate the girl power ideology and promote feminism and sisterhood. Female friendships are promoted as positive and stand in contrast with earlier portrayals based on conflict.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy