• English
    • Norsk
  • English 
    • English
    • Norsk
  • Administration
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet
  • Institutt for medier og kommunikasjon
  • Medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kyskhetsløfter ved en kjøkkenbenk : om realismebegrepet i britisk nybølgefilm og dogme95

Jacobsen, Jenny Johannes Kaikumo
Master thesis
View/Open
masteroppgave-jacobsen.pdf (1.574Mb)
Year
2010
Permanent link
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-26460

Metadata
Show metadata
Appears in the following Collection
  • Medievitenskap [858]
Abstract
Kyskhetløfter ved en kjøkkenbenk - Om realismebegrepet i britisk nybølgefilm og dogme95 er en studie om realismebegrepet i film. Ved å analysere filmretningene britisk nybølge og dogmefilm, vil jeg se på hvordan elementer som narrativitet og tekniske hjelpemidler i såkalt realistiske filmer og filmretninger formidler realisme. Jeg har særlig tatt for meg filmene Saturday Night and Sunday Morning (Karel Reisz, 1960) og Festen (Thomas Vinterberg, 1998) da disse filmene er svært kjente og representative eksempler for disse filmretningene. I tillegg er britisk nybølge og dogmefilm inspirert av filmmanifester; nybølgen løselig gjennom Free Cinema-manifestet og dogmefilmen mer direkte gjennom Kyskhetsløftet. Begge manifestene oppfordrer filmskapere til å beskrive en slags sannhet, og gjennom analysen vil jeg se på om filmene er vellykkede både manifesttrofasthet og sitt forhold til ”virkeligheten”. Jeg forsøker ikke å gi ett svar på hva realisme er, jeg vil heller diskutere historiske og praktiske tilnærminger til et medium mange har hyllet for å ha størst mulighet for å skildre naturtrohet.
 
Vows of Chastity by a Kitchen sink – on the concept of realism in the films of British New Wave and Dogma 95 is a study on realism in films. By analysing the film making movements of British New Wave and Dogma, I will look at how elements such as narration and film techniques in so-called realistic films and film movements portray reality. I will be giving particular attention to the films Saturday Night and Sunday Morning (Karel Reisz, 1960) and The Celebration (Thomas Vinterberg, 1998) because these films are well known and typical examples of the respective movements. To analyse British New Wave and Dogma 95 films is especially interesting because both movements share an inspiration from their respective manifestos – The British New Wave in a more loose way through its Free Cinema manifesto and Dogma 95 more directly through the Vow of Chastity. Both manifestos encourage directors to create supposed reality. Through my analysis I will consider the success of the films regarding both their faithfulness to their respective manifestos and their relationship with 'reality'. I do not purpose to give one final answer to what realism is, but will instead discuss historical and practical approaches to a medium many have hailed for having the best possibilities to become true to nature.
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy
 

 

For students / employeesSubmit master thesisAccess to restricted material

Browse

All of DUOCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitles

For library staff

Login
RSS Feeds
 
Responsible for this website 
University of Oslo Library


Contact Us 
duo-hjelp@ub.uio.no


Privacy policy