Abstract
Kyskhetløfter ved en kjøkkenbenk - Om realismebegrepet i britisk nybølgefilm og dogme95 er en studie om realismebegrepet i film. Ved å analysere filmretningene britisk nybølge og dogmefilm, vil jeg se på hvordan elementer som narrativitet og tekniske hjelpemidler i såkalt realistiske filmer og filmretninger formidler realisme. Jeg har særlig tatt for meg filmene Saturday Night and Sunday Morning (Karel Reisz, 1960) og Festen (Thomas Vinterberg, 1998) da disse filmene er svært kjente og representative eksempler for disse filmretningene. I tillegg er britisk nybølge og dogmefilm inspirert av filmmanifester; nybølgen løselig gjennom Free Cinema-manifestet og dogmefilmen mer direkte gjennom Kyskhetsløftet. Begge manifestene oppfordrer filmskapere til å beskrive en slags sannhet, og gjennom analysen vil jeg se på om filmene er vellykkede både manifesttrofasthet og sitt forhold til ”virkeligheten”. Jeg forsøker ikke å gi ett svar på hva realisme er, jeg vil heller diskutere historiske og praktiske tilnærminger til et medium mange har hyllet for å ha størst mulighet for å skildre naturtrohet.
Vows of Chastity by a Kitchen sink – on the concept of realism in the films of British New Wave and Dogma 95 is a study on realism in films. By analysing the film making movements of British New Wave and Dogma, I will look at how elements such as narration and film techniques in so-called realistic films and film movements portray reality. I will be giving particular attention to the films Saturday Night and Sunday Morning (Karel Reisz, 1960) and The Celebration (Thomas Vinterberg, 1998) because these films are well known and typical examples of the respective movements. To analyse British New Wave and Dogma 95 films is especially interesting because both movements share an inspiration from their respective manifestos – The British New Wave in a more loose way through its Free Cinema manifesto and Dogma 95 more directly through the Vow of Chastity. Both manifestos encourage directors to create supposed reality. Through my analysis I will consider the success of the films regarding both their faithfulness to their respective manifestos and their relationship with 'reality'. I do not purpose to give one final answer to what realism is, but will instead discuss historical and practical approaches to a medium many have hailed for having the best possibilities to become true to nature.