Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:08:44Z
dc.date.available2013-03-12T12:08:44Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-06-29en_US
dc.identifier.citationStrutz, Erik Nicolai. "All the music, all the time" . Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27274
dc.description.abstractStreamingtjenester for musikk har raskt etablert seg i mediemarkedet som betydningsfulle nye medier for bruk og distribusjon av musikk. I denne oppgaven sammenligner jeg brukergrensesnitt og funksjonalitet i streamingtjenestene Spotify og Wimp. Den første delen av oppgaven sammenligner de to brukergrensesnittene, og diskuterer hvordan konvensjoner og egenskaper ved etablerte medier for bruk og distribusjon av musikk remedieres (Bolter og Grusin 2000) i de to tjenestene. Den andre delen av oppgaven belyser streamingtjenestene i et kulturkritisk perspektiv med utgangpunkt i medieforskerne Patrick Burkart og Tom McCourts bok Digital Music Wars. Ownership and Control of The Celestial Jukebox (2006). Streamingtjenestene diskuteres som lukkede teknologier for bruk og distribusjon av musikk, og det trekkes linjer til sosiologen Zygmunt Baumans teori om forbrukersamfunnet slik den presenteres i boken Consuming Life (2007). Oppgaven belyser dermed streamingtjenestene Spotify og Wimp som nye medier for bruk og distribusjon av musikk, og problematiserer streamingtjenestene i et digitalt forbrukerperspektiv.nor
dc.description.abstractStreaming has rapidly established itself in the digital media landscape as a vital tool for the use and distribution of music. The first part of this dissertation compares the two user interfaces and discusses how conventions and features of existing media are remediated by the two services (Bolter and Grusin 2000). The second part sheds light on the streaming services from a cultural critical perspective, drawing on the book Digital Music Wars. Ownership and Control of the Celestial Jukebox (2006) by Patrick Burkart and Tom McCourt. Streaming services are described as closed technologies for the use and distribution of music, indicating a link to sociologist Zygmunt Bauman’s theory of consumer society as presented in his book Consuming Life (2007). This dissertation accordingly explores the implications of Spotify and Wimp as new media for the use and distribution of music, focusing on the problematic issues associated with streaming from the perspective of the digital consumer.eng
dc.language.isonoben_US
dc.title"All the music, all the time" : en sammenlignende analyse av streamingtjenestene Spotify og Wimpen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-10-07en_US
dc.creator.authorStrutz, Erik Nicolaien_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Strutz, Erik Nicolai&rft.title="All the music, all the time" &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-26049en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo104048en_US
dc.contributor.supervisorArnt Maasøen_US
dc.identifier.bibsys10218934xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27274/1/MasteroppgavexErikxStrutzxRETTxVERSJON.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata