Abstract
"Mening og Tilfeldighet" er en kulturteoretisk studie av Europeras 3&4. Verket inngår i operaserien Europeras 1-5 (1985-1991)av den amerikanske komponisten John Cage (1912-1992). Arbeidet er delt i to. Den første delen undersøker hvordan Cage i Europeras 1&2 dekonstruerte operagenren ved å inndele operamaterialet i parametre, og å organisere det gjennom tilfeldighetsmetoder. I denne delen drøftes også Cages generelle estetikk, særlig hans bruk av tilfeldighetsmetoder. Denne analysen danner utgangspunktet for en detaljert partituranalyse av Europeras 3&4.
Den andre delen gir en videregående kulturteoretisk tolkning av Europeras 3&4. Denne delens teorigrunnlag er tekster og arbeider av Roland Barthes, Walter Benjamin, John Dewey, Marcel Duchamp og musikkforskeren Joseph Kerman. I tre selvstendige studier settes temaet 'mening og tilfeldighet' i fokus ved tolkningen av Cages opera: I "Narrativitet og ikke-narrativitet" drøftes Cages dekonstruksjon av narrativ mening i det tradisjonelle operaverket. I "Autensitet" problematiseres Cages bruk av reprodusert operamateriale i Europeras 3&4. Dette viser til hvorledes mening settes på spill i teknisk reprodusert virkelighet. I "Den ritualiserte kunsthandling" forankres Europeras 3&4 i New York-skolens estetikk. New York-skolen var det kunstmiljø som omga Cage på 1950- og 60-tallet i New York. Studien viser hvordan Europeras 3&4 direkte kan tilbakeføres til de estetiske idealer som disse kunstnerene arbeidet utifra.
Arbeidet heter "Mening og tilfeldighet". For det første angår dette Cages egen uttalte og gjennomreflekterte diskurs om mening og meningsløshet. For det andre angår mening og tilfeldighet min fortolkning av Europeras 3&4. Utvalget av kulturteoretikere har derfor til hensikt å belyse ulike meningsnivåer i Europeras 3&4 og å vise kompleksiteten og aktualiteten i Cages arbeide. Dessuten innebærer det å tolke Cage i lys av bl.a. Barthes' og Benjamins generelle kulturteorier å sette Cage inn i en annen og mer allmenn sammenheng enn det som har vært vanlig.