Abstract
Dette er en praktisk/teoretisk oppgave, hvor jeg har utarbeidet en arbeidsmodell for filmmusikk komposisjon.
Modellen tar utgangspunkt teorier fra litteraturen innen komposisjon for film, og litteratur innen filmusikk analyse.
Arbeidsmodellen fungerer som en plattform for det praktiske arbeidet, som var å skrive, arrangere og orkestrere musikk for en novellefilm av regissøren Marius Holst.
Modellen hadde ingen kunstnerisk utslagskraft for dette arbeidet, men fungerte som et analytisk kompass.
Modellens rolle ble i størst grad synliggjort under analysen av denne musikken, hvor musikken ble filtrert gjennom modellens parametere. på denne måten hadde modellen to roller: å være et intellektuelt utgangspunkt for komposisjonen, og et verktøy for analysen av musikken.
Modellen ble også fremstilt som en illustrasjon, en kortfattet representasjon av modellen.
Komposisjon til filmen, som var det praktiske arbeidet, ble spilt av et 15 manns kammerorkester og ble mikset sammen med filmen som er å se på den vedlagte DVD.