Abstract
Studien tar utgangspunkt i tre låter av artistene Brandy, Snoop Dogg og Musiq (Soulchild) - alle innenfor den kontemporære afroamerikanske populærmusikken – hvor analyse knyttet til puls og mikrorytmikk er det sentrale. Gjennom analysene av låtmaterialet utformulerte seg to følgende hovedproblemstillinger:
- I hvilken grad organiserer de musikalske parametrene i en groove seg rundt en puls, og er det snakk om bare én puls?
- Hvordan bestemmer man underdelingsmønster dersom grooven indikerer flere og mosetningsfylte nivåer eller innehar mange slag som faller utenfor mønsteret/mønstrene?
Disse spørsmålene ble diskutert på bakgrunn av den analyserte musikken, hvor ytterligere problemområder knyttet til puls, underdelingsmønster og taktart oppstod. Temaer som ble diskutert var forholdet mellom samtidige rytmiske hendelser med ulikt tilhold i skjema, problemer knyttet til valg av puls og opplevelse av gjenstridigheter i underdelingsmønstret, og hva flertydighet og ambivalens i underdelingsmønstret kan ha å si for opplevelsen av taktart. Oppgaven avsluttet med å trekke ut noen av temaene fra diskusjonsdelen, og belyse dem gjennom et nytt låteksempel. Her lå særlig fokus på hvordan de auditive fortolkningsmulighetene avgjør opplevelsen av grooven.