Abstract
Denne oppgaven retter fokus mot hvordan sound p�virker v�r opplevelse av rytme og groove p� mikroniv�. Gjennom dr�fting av relevant teori og metode, og gjennom analyse, har oppgaven fors�kt � svare p� problemstillingen hvordan kan sound v�re en groovebestemmende parameter, og hvordan kan man analysere sound som groovebestemmende parameter n�r m�let er en �kt forst�else av grooveopplevelsen?
Sentralt i oppgaven er en dr�fting av begreper som rytme, groove, mikrorytmikk, sound, tredimensjonalitet og timbre. Videre er en dr�fting av hvordan vi persiperer og organiserer lyd sentral. I tillegg inneholder oppgaven en dr�fting av relevante metoder for analyse. Det musikalske utgangspunktet for oppgaven er innspilt afrikansk-amerikansk hip hop-musikk, og oppgaven inneholder ogs� en dr�fting av hvordan mikrorytmikk kan v�re et meningsb�rende element i denne musikken.
Gjennom analyser av fem lytteeksempler fokuserer oppgaven p� hvordan klanglige forhold p�virker opplevelsen av tidsmessige forhold. Spesielt legges det vekt p� hvordan tredimensjonalitet er en viktig faktor for opplevelsen av rytme og groove p� mikroniv�, ettersom vi alltid vil lytte til musikk i en form for rom, og fordi musikk alltid vil v�re tilvirket innenfor en form for rom.