Abstract
Mediering er et premiss for popul�rmusikken i den forstand at musikken blir kommunisert via ulike medier. Oppgavens fokus er hvordan musikken, og da i hovedsak grooven og sounden, formes av de medieringsprosessene som den blir til gjennom. Musikkanalysene tar utgangspunkt i trip-hop-artister som Portishead, Massive Attack og DJ Food. Et av temaene som jeg dr�fter i oppgaven er hvordan skillet etableres mellom mediering som blir oppfattet som en del av musikken, og mediering som blir oppfattet som utenforliggende i forhold til musikken. Jeg diskuterer ogs� om et slikt skille er gyldig, og i hvilken grad det er relatert til historiske og kulturelle forhold. I forlengelsen av denne diskusjonen pr�ver jeg � f� frem kompleksiteten i begreper som �musikk�, �musikalsk instrument�, �musiker� og �musikalsk kompetanse�, ved � peke p� at medieringens rolle utfordrer etablerte oppfatninger av hva disse begrepene inneb�rer. Et av hovedargumentene som ligger til grunn for oppgaven er at medieringen i mange tilfeller fungerer som et estetisk element, og at den av den grunn b�r vies analytisk og kritisk oppmerksomhet p� lik linje med mer etablerte musikalske parametre.