Abstract
Det sentrale spørsmålet jeg stiller i denne oppgaven er hva som kjennetegner musikkulturen i New Orleans. Jeg gjennomgår viktige historiske hendelser og kulturelle fenomener fra New Orleans og ser disse i sammenheng med en musikalsk analyse. Min analyse vil konsentrere seg om musikk fra siste halvdel av 1900-tallet med eksempler som hovedsakelig er hentet fra New Orleans rhythm and blues og funk. Den sterke koblingen folk flest har mellom New Orleans og jazz, gjør at byens tilknytning til andre musikkformer ofte har blitt oversett. På bakgrunn av den sammensatte kulturen i New Orleans stiller jeg også spørsmål ved hvorvidt det er hensiktsmessig å dele inn musikk i kategoriene svart og hvit. Jeg diskuterer hvordan man innenfor vitenskapen og i europeisk kultur generelt har definert svart og hvit musikk som to motstridende poler. Oppgaven er delt inn i fire hovedkapitler. I første kapittel gir jeg en innføring i problematikken svart/hvit og forståelsen av afroamerikansk kultur. Den har vært preget av to innfallsvinkler: på den ene siden en primitivistisk lesning og på den andre siden en afroamerikansk selvforståelse knyttet til black power. I kapittel to presenterer jeg utdrag fra New Orleans' historie. Jeg har valgt ut deler av byens real- og kulturhistorie som jeg mener er viktig i forhold til oppgavens problemstillinger. Jeg har viet et eget kapittel til dette da den kulturelle og historiske rammen er avgjørende for forståelsen av musikken. I tredje kapittel gjør jeg en musikalsk analyse av de utvalgte låtene. Her går jeg i dybden og ser på noen sammenhenger mellom ulike musikalske trekk. I kapittel fire samler jeg de foregående kapitlene og setter dem i forbindelse med hverandre. Her diskuterer jeg blant annet sjangerforståelse, livekultur og svart/hvit-problematikken i forhold til kulturen i New Orleans.