Sammendrag
Med hovedvekt på svart maskulinitet, tar denne oppgaven for seg identitetskonstruksjon i afrikansk-amerikansk gospel. Sentralt står tanken om performativitet som konstituerende for identitet. Spillet som etablerer identitet foregår i stor grad rundt parametrene kjønn, rase, seksualitet, og i denne oppgavens kontekst, religiøsitet. Forholdet mellom seksualitet og religiøsitet, og muligheten for kroppslig nytelse i gospel blir tatt opp her.
Svarte menn har gjennom historien blitt definert gjennom stereotyper, de fleste av dem av seksuell karakter, under den overordnede dikotomien som behandler svarte som kropp (body), og hvite som sinn (mind). Oppgaven tar for seg opprinnelsen til disse og ser på hvordan svarte menn plasserer seg i forhold til dem i dag.
Autentisitet i forhold til religiøsitet og rase (svarthet) vil også bli tatt opp. Et poeng i denne oppgaven er at gospel langt på vei må ses på som populærmusikk, styrt av kommersielle interesser. Betydningen av rase for kulturell identitet vil også bli diskutert.
Perspektivene i oppgaven vil bli illustrert gjennom tolkning av låten ”Stomp” av gospelartisten Kirk Franklin.