Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg barokkluttisten og komponisten Silvius Leopold Weiss liv og virke samt mitt eget arrangement av hans suite L infidele. Et annet hovedemne i denne oppgaven er barokk oppførelsespraksis. Jeg skriver her om sentrale tema innen barokk oppførelsespraksis og setter disse i sammenheng med mitt arrangement av L infidele. Jeg etterstreber her en stilistisk riktig tolkning av denne suiten.
1. del omhandler S.L Weiss liv og virke. Jeg går også nærmere inn på omstendighetene rundt den suiten jeg ønsker å arrangere. Både betydning av tittel, datering av stykket og en kort analysedel er her sentrale tema.
I 2. del skriver jeg nokså omfattende om barokk oppførelsespraksis. Her går jeg nærmere inn på emner som tempo, ornamentikk, inegalitet, dobbeltpunkteringer og affektlærens betydning for musikken. Gjennom denne delen prøver jeg å gi et teoretisk bilde av hvordan musikken generelt i barokken burde utøves, basert på litteratur både fra datidens musikere og teoretikere, og dagens forskere på dette området.
Siste del av oppgaven omhandler transkripsjonen av luttabulaturet av L infidele og bearbeidelsen av dette til det ferdige arrangementet. I dette arrangementarbeidet benytter jeg meg av to ulike kilder hvor vi finner originalene til L infidele. Disse to er London- og Dresdenmanuskriptet. Jeg gir her også et forslag til utførelse av L infidele basert på oppgavens del 2.