Abstract
”Lyden av en følelse” er en praktisk og en teoretisk oppgave som har som formål å belyse hvilke musikalske muligheter det ligger i å benytte seg av konturteorien i komponeringsprosessen. Fokuset for oppgaven er en analyse av musikken til dokumentafilmen ”Pappa, hvor ble du av?” med problemstillingen
Hvordan kan man formidle følelser i musikk ved å anvende assosiative teorier og ”konturteorien” ved komponering av musikk til bilde?
Formålet med å analysere egenlaget musikk var blant annet å prøve å avdekke noe av det intuitive som skjer i komposisjonsprosessen når man forsøker å uttrykke følelser gjennom musikk. I analysen av musikken har jeg forsøkt å plassere musikken og forståelsen min av musikk og følelser inn i en musikkfilosofisk tradisjon der jeg har belyst assosiative teorier og Peter Kivys konturteori som en annerledes og til dels opponerende teori. Videre har oppgavens formål vært å anvende teorien på en ny måte. Dette er gjort ved å konkretisere teoriene i en musikalsk analyse, der den første delen tar for seg analyse som går i tråd med assosiative teorier. I den andre delen, eksperimentdelen, har jeg forsøkt å eksemplifisere dette ved å lage ny filmmusikk, og da med utgangspunkt i enkelte variabler, som her var tempo, dynamikk og melodisk kontur på bakgrunn av konturteorien. Den største metodiske utfordringen ligger i nærheten til forskningsobjektet, som er min egen komposisjon. På den annen side gir nærheten en tilgjengelighet til tema; komposisjonsprosesser. Gjennom eksperimentet og konturteorien nærmer man seg en slags hypotetisk-deduktiv framgangsmåte til komposisjonen, som innenfor musikkvitenskap er annerledes og representerer en noe upløyd mark. Dette kan være en nyttig innfallvinkel til å komponere musikk til bilde, ikke først og fremst som eneste modell, men i en kombinasjon med andre innfallsvinkler der konturteorimodellen kan gi innspill i den kreative prosessen.