Abstract
Utgangspunktet for oppgaven er samtaler med fem mennesker som har både smertefulle og gode opplevelser med å synge. Problemstillingen er:
Hva er sangglede, og hvordan kan denne hemmes respektive fremmes?
Jeg mener at vi i utgangspunktet er født med forutsetninger både for å synge, oppleve glede ved det, og for å uttrykke glede gjennom sangen. Stemmen er vårt medfødte instrument som vi kan bruke til å musisere. Jeg går inn på hvordan stemmen er knyttet til følelser, kropp, identitet og personlighet, og hvordan den dermed berører oss dypt. Jeg mener sangens dype berøringsmuligheter gir grunnlag for stor glede ved å synge. Med utgangspunkt i positiv psykologi drøfter jeg på hvilken måte gleden og sangen virker åpnende og byggende. Jeg tar for meg hvordan det å synge kan gi en tilstand av fullstendig tilstedeværelse både mentalt og kroppslig, hvordan sangen åpner for vitalitet og et følelsesmessig og musikalsk uttrykk og hvordan det å synge kan utvikle seg til en positiv mestringsspiral. Sangglede er selvforsterkende. Men for mange blir forbindelsen mellom sang og glede borte på veien. Sang forbindes i stedet med bekymring.
Hvordan blir sanggleden hemmet? For å belyse spørsmålet tar jeg utgangspunkt i hvor stressende og skummelt det kan være å eksponere stemmen sin overfor andre og hvor hardt og sårbart det kan være å bli avvist på stemmen. Jeg tar videre opp hva som skjer når sanguttrykket blir gjenstand for vurdering og prestasjonskrav, og jeg drøfter noen av de holdningene som ligger bak kommentarer om at noen ikke kan synge og hva slags konsekvenser disse holdningene har for synet på læring.
Deretter ser jeg på hvordan man derimot kan skape en positiv sirkel som fremmer sangglede. Jeg ser på betydningen av å sette opplevelsen, framfor prestasjoner, i sentrum. Det andre momentet jeg framhever som viktig for å fremme sangglede, er betydningen av å lære å beherske sang som ferdighet. Det kan stimulere til en positiv mestringsspiral.
Oppgaven er eksplorerende og jeg gjør bruk av det kvalitative forskningsintervju. I all hovedsak befinner oppgaven seg i spenningsfeltet mellom psykologi og sang- og musikkpedagogikk.