Abstract
Etter flere tiår med oppblomstring på 70 og 80-tallet, ble korpsbevegelsen i Norge utover 90-tallet preget av stagnasjon og tilbakegang. Spesielt gikk medlemstallene innenfor skolekorpsene sterkt ned. De siste årene har vi derimot sett en tendens til økt oppslutning omkring korpsaktiviteten i Norge. Bli med i vårt korps Skolekorpset i nye omgivelser er et bidrag i diskusjonen om de endringer som nå er i ferd med å skje blant korpsene. Mange korps tar i bruk nye pedagogiske metoder og utvider sitt musikalske repertoar til også å omfatte musikk som er en del av medlemmenes daglige kultur. Skolekorps som er i endring og velger å bryte med en rekke tradisjonelle mønstre er de som nå ofte omtales som moderne skolekorps. I en tid preget av økt individualisering har mange korps utfordringer i forhold til det å imøtekomme motivasjonsmangfoldet som finnes blant inneværende og potensielle medlemmer. Det betyr at korps har utfordringer med å kartlegge hvordan de skal klare å være et musikalsk, pedagogisk og sosialt aktivitetstilbud for dagens og morgendagens barn og unge.
Hvert korps har sin kultur og sitt verdigrunnlag som er med på å legge rammene for hvordan aktiviteten kan arte seg. Men i forbindelse med de endringsprosessene vi nå ser er pågående i en rekke korps, er det mange av skolekorpsene som ikke ser hvilke forandringer som er hensiktsmessige og hvilke som ikke er det. Ofte er liten kjennskap til eget korps og medlemmers kultur, med på å gjøre endringene i seg selv mer viktig enn å se hvilke endringer som faktisk bør eller ikke bør gjøres for å nå de målene som er satt.