Sammendrag
I denne avhandlingen påvises det hvordan Franz Schubert i sangsyklusen Die schöne Müllerin (D. 795) bryter med de klassiske og konvensjonelle rammene for liedsjangeren og på den måten legger grunnlaget for det romantiske tonespråket. De radikale og nyskapende trekkene henger nøye sammen med Schuberts subjektivistiske lesning av teksten. Wilhelm Müllers diktverk er en mangetydig postromantisk blanding av litterær realisme, romantikk, ironi og volksliedestetikk. Schubert leser derimot teksten uironisk og tar de romantiske elementene på alvor. Dette gjenspeiles i musikken, som uttrykker den subjektive psykologiske erfaringen, i motsetning til Müllers mer distanserte, intellektuelle blikk. Gjennom en nærlesing av Schuberts partitur vises det at det er vektleggingen av den subjektive erfaringen som tvinger frem en ny form og et nytt tonespråk. Ved at Schubert ikke forholder seg objektivt til fortellingen om møllergutten, men i stedet innfølende betoner den emosjonelle erfaringen, viker den klassiske formen til fordel for innfallet og det irrasjonelle. Dermed legges grunnen for utviklingen av liedformen spesielt og det romantiske tonespråket generelt.